Syddansk Universitet har i årevis, som det eneste universitet, haft optagelsessamtaler, hvor en del af de studerende kan få adgang til lægestudiet, hvis de har en række kompetencer som f.eks. empati, kombinationsevne, samarbejdsevne, social intelligens, overblik og indlevelsesevne. Det er først nu gået op for landets politikere og de øvrige universiteter, at det er samfundsmæssigt fornuftigt at placere studerende på de rigtige studier baseret på en målrettet samtale, i stedet for et tal for, hvor gode de er til at lære udenad.
Der er oceaner af solid forskning der påviser, hvordan ”følelser” påvirker vores tilsyneladende professionelle dømmekraft som læger og lægestuderende. I et simuleret studie af ”likeable-competent” patienters interaktion med 94 læger ifht. ”unlikeable-competent”, ”likeable-incompetent” og ”unlikeable-incompetent” patienter, fik ”likeable-competent” patienter tilbudt hyppigere kontrol besøg og blev oftere opfordret til at ringe ved tvivlsspørgsmål, og de fik hyppigere en mere specialiseret og tilpasset behandling end de”mindre sympatiske” patient grupper [1].
I et kvalitativt studie af læge-patient interaktion fandt man, at læger var mere patientcentrede i deres kommunikation, hvis de vurderede, at patienten var god til at kommunikere, fremstod som en tilfreds patient, og hvis lægen umiddelbart vurderede, at deres compliance ville være høj. Der var en klar skævhed i retning af, at læger generelt vurderede, at etniske minoritets patienter var dårligere til at kommunikere, mere utilfredse og mindre compliante end andre patienter[2].
Læger tror ikke, at de kategoriserer patienter efter social position (vi har jo skrevet under på, at vi ikke vil gøre det i lægeløftet, høres ofte som argument), men det sker alligevel som en del af en sofistikeret teknik til at signalere professionalisme, fælles sprog og til at retfærdiggøre ens lægelige kliniske beslutning (som man måske ikke er helt sikker på, når det kommer til stykket).
I et studie lod man 84 læger vurdere en lidt uklar, men almindelig, sygehistorie, hvor akut myokardieinfarkt (AMI, blodprop i hjertet) skulle være en af de diagnostiske overvejelser. Halvdelen af lægerne mistænkte AMI fra starten, mens den anden halvdel fra starten så en pylret patient med muskelinfiltrationer (myoser) og ”hørte” alle patienters symptomer og sygehistorie gennem dét filter [3].
Den sidste gruppe læger kom dermed til at misfortolke relevante symptomer og snød eller forvirrede deres egen diagnostiske proces, så den mest vigtige diagnose ikke kom i spil. Det pudsige var, at 90 % i begge grupper var ”meget sikre” på deres diagnose forslag, om det så var AMI eller muskelinfiltrationer.
Denne mekanisme kaldes Coherence-based decisionmaking eller kontekstbaseret beslutningstagning. Som læger tager vi en indledende (ikke-faglig) beslutning baseret på konteksten (situation og sammenhæng), som præger og styrer vores efterfølgende lægelige og faglige beslutningsproces. Vi tror måske, det er den sidste proces, der er den objektive vidensbaserede beslutning, men for halvdelen af os er det helt uvedkommende signaler, der tager beslutningen for os. Læger ”vrider” og omfortolker ny information i en sygehistorie eller diagnostisk proces, afhængigt af hvor stærk deres tro er på deres initielle vurdering (pylret eller reel), så der er tale om mekanismer, der udspiller sig i hele den diagnostiske proces [4].
En hollandsk dotorafhandling, der kombinerede journaloplysninger, interview og lægeobservation, fandt, at læger, der havde begået diagnostiske lægefejl,var mere selektive i deres udvalg af information, mere selektive i den kognitive bearbejdningen af den udvalgte kliniske information, mere upræcise og overfladiske i deres udelukkelse af andre diagnoser og hyppigere ignorerede betydningen af co-morbiditet. De hyppigste fejl skyldtes en kombination af, at lægen ikke brugte fornøden tid på at lytte til patienten, forsømte at indsamle al relevant information fra patienten og samtidig bestilte for mange irrelevante undersøgelser, hvis resulater forvirrede diagnoseprocessen [5].
Skjulte moralske værdier påvirker lægers kliniske dømmekraft og burde bearbejdes gennem lægeuddannelsen [6]. Der er solid dokumentation for, at mænd er overrepræsenterede i forsinkede diagnoser, fordi deres interaktionsstil er mindre tydelig, når det kommer til sårbarhed og formulering af behov for hjælp [7]. Mandlige læger har imidlertid også en et andet klinisk beslutningsmønster end kvindelige læger f.eks. i ordination af smertestillende og antibiotika (styrke og varighed) [8].