Der har i en årrække været debat om de mange forskningsprojekter, der ikke publiceres – mange af dem er finansieret af lægemiddelindustrien. Men der har ikke været megen debat om forskning, der slet ikke udføres: enten fordi den ikke bliver formuleret af forskerne, eller fordi den ikke får tildelt midler. Det er lidt som med utilsigtede hændelser: vi er blevet gode til at registrere når noget går galt – næsten for gode vil nogen sige – men vi er ude af stand til at registrere, når noget ikke sker - når der ikke foregår noget, så sker der ingen fejl, tænker vi. Det kræver overblik at se de fejl, der skyldes, at der ikke sker noget. Sådan er det også med forskning: det er svært at se hvilken forskning, der ikke laves. Her skal der et stærkere overblik og systematiske analyser til. Dét er forskningsfondenes ansvar og opgave – sammen med politikere, patienter og læger.
De sårbare og udsattes helbredsforhold anses ofte som lidt perifere forskningsområder, og der er ofte kun få midler til området. Det betyder, at der oftest er tale om små, inkonklusive, kortsigtede tværsnitsstudier. Det betyder, at der skal mange studier til, før de tages alvorligt, og selv da bliver de ofte afvist som ikke-generaliserbare, baseret på for små studiegrupper etc. Der skal store og ambitiøse studier af de ressourcesvages forhold til, hvis fondene vil gøre en forskel på lighedsområdet. Og så skal der flere fonde på banen, så det ikke er Tordenskjolds soldater, der skal trække læsset. Forskningen i neglected tropical diseases er et aktuelt og skræmmende eksempel på, hvor skrøbelig finansieringen er, når det gælder udsatte og sårbare befolkningsgruppers sygdomme.
Sundhed er politik, og det skal forskningsfonde se som et vilkår, de må leve med: sundhed er ulige fordelt, mange sundhedsdeterminanter er afhængige af politiske beslutninger, og sundhed er en afgørende faktor i forhold til menneskerettigheder og identitet.
Sundhedstilstanden styres af penge, magt og ressourcer globalt, nationalt og lokalt. Ser man bort fra dét, når der stilles forskningsspørgsmål, så vinker man samtidig farvel til videnskab, der kan formindske eller forhindre ulighed i sundhed.
Forskningsspørgsmål bør ikke kun defineres i et liberalt frit forskningsmiljø, de bør også defineres på et vidensgrundlag – hvis vi altså ønsker lighed i, hvad der forskes i, og hvem forskningen skal komme til gode. Det hidtil største review af metoder til forskningsprioritering fandt, at der eksisterer 11 forskellige modeller for prioritering lige fra fokusgrupper over Delphi processer, spørgeskemaer og interview til workshops. Konklusionen på reviewet var, at prioriteringen bør inkludere undersøgelser blandt interessehavere, brugere og forskere, og at processen bør overvåges af et uafhængig ekspertråd.
Opslag fra udbydere af forskningsmidler kunne indeholde krav om, at ansøgninger skal adressere lighed i sundhed i deres metode og mål. De bør beskrive, hvordan de vil inkludere, og hvordan de vil måle inklusionen og lighedsorienteringen. Man kunne primært rette nogle opslag mod sårbare – i andre opslag kan der gives ekstra point til ansøgninger, der af sig selv adresserer ulighedsspørgsmål. Etiske elementer kan også være en del af kravet i opslagene.
På globalt plan er der flere og flere, der taler for, at forskning bør prioriteres efter DALY beregninger for at sikre, at de socialt udsattes og sårbares sygdomsbyrde og relevante interventioner kommer i spil.
Endelig har der altid været et problem med at få stillet, og besvaret, de mere smertefulde forskningsspørgsmål som f.eks. hvem og hvad, der hindrer, at tuberkulosesygdommen kommer under kontrol. Eller spørgsmål der sætter spørgsmålstegn ved grundlæggende videnskabelige sandheder, rokker ved for store værdier eller rammer kanten af politisk ukorrekthed. Men der skal stilles flere kritiske smertefulde forskningsspørgsmål – og her kan forskningsfonde gå foran ved at reservere risikovillige midler til denne type spørgsmål.
Verdens fattige kan ikke følge med udviklingen, og globaliseringen efterlader dem i en irreversibel fattigdom. Hvis forskningsfonde ikke skifter fokus og allokerer en større del af deres forskningsmidler til de fattiges sygdomme og de vilkår, de lever under, vil en stadig større del af jordens befolkning ende i uhelbredelig fattigdom. Etikken forsvandt med badevandet ud af forskningen sammen med de fattiges sygdomme, og det er måske ikke så mærkeligt, men det undskylder ikke, at grundlæggende etiske og moralske spørgsmål i sundhedsvidenskab på den måde unddrager sig kritisk og videnskabelig diskussion. Stangvare forskningsspørgsmål tiltrækker konforme forskere, der ikke kan tænke ud af boksen. Globale sundhedsproblemer centrerer sig om social ulighed, kultur og forskelsbehandling, der netop kræver, at der tænkes på tværs af fag og oftest helt udenfor ens egen boks. Hvis forskningsfonde tvinger os til at blive i vores boks, så ender sundhedsvidenskaben på Bertrand Russels fjerde stadie: katastrofen.
Så længe 90% af forskning går til sygdomme og interventioner, der kun rammer 10% af befolkningen, vil forskningsfonde være medvirkende til at opretholde ulighed i sundhed.
Så længe 90% af forskningsmidler går til forskning i at tilpasse patienter til sundhedsvæsenet, mens under 10% går til forskning i sundhedsvæsenets rolle i ulighed i sundhed, vil forskningsfonde have et medansvar for, at der sker forskelsbehandling i sundhedsvæsenet.
Sundhed er politik – men dét er prioriteringer af forskningsspørgsmål og midler også. Det centrale er, om forskningsfonde, offentlige og private, tør se det vilkår i øjnene, tage ansvaret på sig og fremover afsætte flere midler til at bekæmpe ulighed i sundhed? – evidensen er der, katastrofen truer, men er der mod?