Aktuelt er vi her i Region Syddanmark i gang med at undersøge, hvad sårbarhed betyder, og hvordan den udspiller sig i forskellige specialer. Og her har det vist sig, at sårbarhed ikke er knyttet til et CPR nummer. Ikke sådan at forstå at patienter ikke kan være sårbare, men hvis vi vil forstå sårbarhed som et problem, der skal løses, er vi nødt til at stille os selv nogle kedelige spørgsmål. Vi skal se på, hvordan ulighed i sundhedsvæsenet opstår i bredere og mere organisatorisk forstand i mødet og relationen med den enkelte patient.
Når vi beder afdelingers personale komme med eksempler på sårbarhed, er listen som regel forudsigelig – vi har et ret ensartet billede af sårbarhed i hverdagen. Men spørger vi derefter om, hvilke typer af patienter der er mærkværdige, besværlige eller ligefrem irriterende, kommer der et helt andet billede frem. Pludselig rykker de sårbare ned på listen over de sværeste patienter, for oppe i toppen af listen kommer: bedrevidende kolleger, alt for dygtige patienter, patienter med lidt for aktive pårørende, borgmestre og politikere, børn, ældre, unge etc. Og ser man på den samlede liste, så er der meget få patienter, der undgår en eller anden form for sårbarhed eller mærkværdighed.
Når vi beder de ansatte i sundhedsvæsenet om at begrunde deres forslag til sårbarheder, så er forklaringerne altid, at rammerne er forkerte, tiden for kort, handlemulighederne begrænsede og frustrationen svær at dæmpe. Sårbarheden handler i virkeligheden om, at den kliniske situation gør det svært at være professionel, og dermed er det situationen, der er sårbar – ikke patienten.
Sårbarheden opstår i sundhedsvæsenets relation med patienten – sårbarhed er ikke en patientegenskab, det er ikke patient-DNA at være sårbar. Sårbarhed er et (negativt) potentiale, der kan komme til udtryk afhængigt af, hvordan sundhedsvæsenet møder den enkelte patient. Under bestemte vilkår udløses en fælles sårbarhed.
Brudfladen mellem sygehusets, lægens og patientens vilkår og behov bliver en kampplads, hvor der er en del skjulte våben: drift og plejer. I den kamp vinder ”drift” over ”plejer” der vinder over ”patienten”. Vi har ikke tid, siger vi, jamen sådan plejer vi at gøre, tænker vi, og det lægger sig som en tåge om patienten, der må se sig slået i en ulige kamp om, hvem der er i centrum. Organisationen får altid mast sig ind i rampelyset og resten bliver til statister.
Hvis man ser på sårbarhed fra et helikopterperspektiv, så er den traditionelle sårbarhed hos den enkelte patient i virkeligheden ret beskeden i forhold til det samlede billede: man kan sagtens være stærk og selvhjulpen men sårbar pga. en sårbar familie eller netværk. Der er sårbarhed i primærsektoren, der er sårbarhed på sygehus, der er sårbarhed på regionsniveau, og der er som det sidste led en politisk sårbarhed.
Der er en urskov af sårbarhed, der opstår som følge af skiftende social- og sundhedspolitik, medicinsubstituering, kontanthjælp, førtidspension, boligforhold, kommunal organisation, ambulante omlægninger, nedlæggelse af psykiatriske senge, NemID, pjækkebøder, E-post, transportregler og udlægning til almen praksis.