Complications, confusions and contradictions
Størstedelen af indholdet i Carl Macrae’s artikel i BMJ Quality & Safety er en systematisk og indsigtsfuld gennemgang af en række mismatches mellem de principper og praktikker for rapporteringer af utilsigtede hændelser, som de anvendes i sundhedsvæsenet, sammenlignet med andre sikkerhedskritiske virksomheder. Og som peger på, at sundhedsvæsenets tilgang til tingene er uhensigtsmæssig — deraf titlen på dette blogindlæg.
Jeg vil ikke gennemgå hele dette indhold, men forsøge at uddrage nogle vigtige pointer, delvist styret af mine egne erfaringer med det danske rapporteringssystem.
Rapportér [ikke] rub og stub
Vi tilskyndes til at rapportere alt, hvad der på en eller anden måde, uanset hvor fjernt, kan ses eller opfattes knyttet til patientsikkerhed, og uanset om det er hændelser, der er set utallige gange før. Vi synes også at have den opfattelse, at mange rapporteringer i sig selv afspejler en bedre sikkerhedskultur, dvs. er et succeskriterium.
Andre steder fokuserer man på hændelser, der er alvorlige, usædvanlige eller overraskende, og derfor mest lærerige. Og er omvendt bekymret, hvis antallene af rapporteringer vokser og/eller vedrører samme typer af hændelser. Dels fordi det risikerer at oversvømme rapporteringssystemet med støj, der kan skjule vigtige, alvorlige signaler, og dels fordi det jo peger på, at man ikke har fundet og løst de problemer som skaber hændelserne.
Kvalitet og kategorisering af en rapport er [ikke] vigtig
Vi opfordres til at gøre os umage med beskrivelserne af utilsigtede hændelser, deres konsekvenser og vores forslag til forebyggelse, og vi bliver under rapporteringen styret gennem et ganske omfattende og tidskrævende arbejde med at få en hændelse tids- og stedsbestemt, samt minutiøst kategoriseret (klassificeret) på mange forskellige ledder og kanter. Det sidstnævnte gælder både for rapportørerne i de kliniske frontlinjer, men i høj grad også (tro mig) for sagsbehandlerne bag frontlinjerne.
Andre steder er man ikke så nøjeregnende med kvaliteten og kategoriseringer af rapporter om utilsigtede hændelser, fordi man for længe siden har erkendt, at det jo ikke er rapporterne i sig selv, der kan forbedre sikkerheden, men derimod de undersøgelser og efterfølgende kvalitetsforbedringsaktiviteter, rapporterne kan udløse.
Oversigter over utilsigtede hændelser er [ikke] vigtige
Vi producerer en lind strøm af oversigter og statistikker over forekomsten af rapporterede utilsigtede hændelser f.eks. fordelt på sektorer og kategoriseret på forskellige måder (så vidt det er muligt), og lader skrivelserne cirkulere rundt i diverse strata af politiske og administrative ledelser, og især mellem hinanden i kvalitetsudviklingsmiljøerne. Forventningen (eller håbet) er, at denne trafik af informationer på en eller anden mirakuløs måde forvandler sig til effektive løsninger på de kortlagte patientsikkerhedsproblemer.
Andre steder har man længe vidst, at sådan noget ikke fungerer, og sørger i stedet for at få informationerne bragt tilbage til det personale i frontlinjen, som hændelserne vedrører, og at skabe betingelser for deres aktive og kollektive medvirken til at få de grundlæggende problemer undersøgt og løst. Og at personalets medvirken i øvrigt også foregår uden risiko for, at de får ørerne i maskinen, hvad enten det f.eks. skyldes, at de påpeger kritisable forhold, som ledelsen måske ikke bryder sig om at høre om, eller selv har været involveret i utilsigtede hændelser.
Hændelser producerer [ikke] læring
Vi synes at have en tendens til at tro, at optræden af en utilsigtet hændelse, og rapporteringen af den, automatisk producer »en læring« som — hokuspokus — forhindrer gentagelser.
Andre steder ved man udmærket godt, at læring (og effekterne af den) er en langt mere kompleks proces, og at det ikke er hverken hændelsen i sig selv eller rapporteringen, der skaber læring og forbedringer, men granskninger af baggrunden for hændelsen der gør det.
Hvordan kommer vi ud af dødvandet?
Der er måske ikke alverden af nyt og overraskende i det ovenstående. Forskningsnetværk for Patientsikkerhed og Kvalitet i Sundhedsvæsenet (FPKS) holdt i februar 2014 en én-dags-konference om rapportering af utilsigtede hændelser, hvor det meste af det nævnte blev luftet — især af emeritus professor Charles Vincent, som bl.a. står bag en storartet publikation fra The Health Foundation om »The measurement and monitoring of safety«.
Mere forskning
Carsten Engel og Birgit Viskum fra bestyrelsen i FPKS skrev i en kommentar i Dagens Medicin den 04-12-2015, med reference til Rigsrevisionen beretning om Patientombuddets arbejde og selskabets konference i 2014, at »… der i dag er en ubalance mellem ’kroppen og hovedet’ i arbejdet med kvalitet og patientsikkerhed…« og at der er et grundlæggende behov for forskning, der kan hjælpe os til bedre at forstå, hvordan der kan skabes og fastholdes forbedringer i komplekse systemer som sundhedsvæsenet.
Der kan efter min mening også være brug for mere forskning og udviklingsarbejde med henblik på at optimere anvendelsen af alle de mange data, der (fortsat) ophobes i sundhedsvæsenets rapporteringssystem. Og især at udvikle meget hurtigere og smartere måder at sortere skidt fra kanel på, end manuelle gennemgange af rapporterne.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse (som Sundheds- og Ældreministeriet hed dengang) og Patientombuddet gennemførte i foråret 2014 et serviceeftersyn af rapporteringssystemet for utilsigtede hændelser, og pegede bl.a. på mulighederne for at anvende computeriseret tekstmining (text mining) af friteksterne i rapporterne for at kunne identificere generelle eller tværgående problemstillinger. Tekstmining er en spændende teknologi, som jeg selv har arbejdet med på fritekster fra elektroniske patientjournaler. Men et udviklingsarbejde er også, som alle andre udflugter i uudforskede områder, bestemt ikke uden udfordringer.
Slip uafhængige patientsikkerhedsundersøgelsesteams løs
Ifølge Carl Macrae bliver der i april 2016 i England etableret en permanent, national og uafhængig instans med mandat til at undersøge de alvorligste utilsigtede hændelser og systemiske risici for patientsikkerheden i sundhedsvæsenet. Det sker bl.a. på baggrund af nogle triste sager derovre, f.eks. skandalen på Mid Staffordshire, men også ud fra nogle mere overordnede overvejelser, som Carl Macrae og Charles Vincent samlede og publicerede i en artikel i 2014.
Den slags jagthunde er der mig bekendt ikke planer om at anskaffe i Danmark, men vi får noget, der ligner lidt: Danske Regioners nye kvalitetsmodel for sundhedsvæsenet findes endnu ikke i en færdig version, men dele af den er allerede skrevet ind i økonomiaftalen for 2016 mellem Regeringen og Danske Regioner. Her kan man læse om planer for såkaldte lærings- og kvalitetsteams —
»Gode resultater og viden om, hvad der virker bedst, skal udbredes hurtigst muligt, og lærings- og kvalitetsteams skal derfor understøtte det lokalt forankrede kvalitetsarbejde. Indholdet fastlægges i 2015 og de første teams etableres og opstartes trinvist fra primo 2016«.
Idéen ser ud til at være hentet i den tidligere regerings planer fra april 2015 for et nationalt kvalitetsprogram for sundhedsområdet 2015-2018 [se side 8], hvori der dog tegnes et billede af teams med lidt småhyggelige tilgange til opgaverne, dvs. noget der leder tankerne hen på puddelhunde i sammenligning med de engelske jagthunde.
Men lad os nu vente og se, hvad det bliver til: Kvalitetsudviklingsområdet inden for sundhedsvæsenet er erfaringsmæssigt fyldt med overraskelser, både fordi det er et stort og kompliceret område, men også fordi det stadig er en værre rodebutik.