Boganmeldelse: Klinisk forskningsmetode. 4. udgave. En grundbog

Professor, overlæge Ulrik Schiøler Kesmodel

27. maj 2016

Lad det være sagt med det samme: "Klinisk forskningsmetode" er en fremragende grundbog for enhver, der ønsker at opstarte sit eget eller bare deltage i andres forskningsprojekt. Bogen tager læseren i hånden og beskriver i et forståeligt sprog alle delelementerne i forskningsprocessen: fra idé, over protokolskrivning til finansiering og praktisk gennemførelse.

Redaktører: Torben Jørgensen, Erik Christensen & Allan Linneberg. Forlag: Munksgaard, 2016 Sider: 264. Pris: 325 kr.

De enkelte kapitler giver en detaljeret og relevant gennemgang af de enkelte trin i et projekt, giver konkrete anvisninger og råd og besvarer de spørgsmål, man ofte står med – foruden dem man ikke vidste, man burde have stillet. Hvordan opbygger man en god forskningsprotokol? Hvilke tilladelser skal man søge? Hvordan opbygger man en god litteratursøgning? Og ikke mindst: Hvordan behandler man sine data på en både lovlig og forsvarlig måde, og hvordan dokumenterer man det, man har gjort? Her er seriøs og vigtig rådgivning og læring for både begyndere og øvede.

Forfatterne udmærker sig ved at turde skrive dansk. Alle engelske ord (med undtagelse af confounder) er systematisk oversat til dansk, og ordvalgene i oversættelserne er i det store hele faldet heldigt ud. Det er befriende, når dygtige fagfolk har overskud og format til at skrive og tale forståeligt dansk.

Skal man pege på to områder, hvor bogen rammer lidt skævt i forhold til sin på en gang detaljerede, brugbare og direkte form, er statistikafsnittet præget af en for mig lidt for stor detaljeringsgrad, hvor man let snubler i formlerne og taber tråden. Kapitlet med den omfattende titel "Epidemiologi" fremstår lidt ujævnt. Det indeholder stærke afsnit om f.eks. hyppigheder og overlevelsesberegning. Til gengæld kommer man kun halvt omkring standardisering (den indirekte, men ikke den direkte) og ætiologiske fraktioner (i befolkningen men ikke blandt de eksponerede), og observationsstudier spises af med to sider, mens RCT får sit helt eget kapitel.

Skal man gennemføre et observationsstudie, må man nok læse en supplerende epidemiologibog, men som grundbog i forskningsprocessens mange trin er denne bog en guldgrube.

E-mail: ulrik.schioeler.kesmodel@regionh.dk