Boganmeldelse: Ortopædkirurgi – i klinisk praksis

10. nov. 2016

Bogen henvender sig ifølge forordet til medicinstuderende, yngre læger i første ansættelse i specialet, praktiserende læger, behandlersygeplejersker og ortopædkirurgiske sygeplejersker. Man har bevidst valgt en anden form end den traditionelle prosa i lærebøger og skrevet bogen mere i punktform. Selve indholdet er opdelt i fire afsnit: et afsnit med generel gennemgang af ortopædkirurgiske diagnoser, et afsnit med de mest almindelige akutte tilstande, et afsnit med mere generelle tilstande og sidst et afsnit med ortopædkirurgiske metoder i form af suturteknik, undersøgelsesteknik m.m.

Forfattere: Christian Dippmann og Camilla Ryge. Forlag: Munksgaard, 2016. Sider: 528. Pris: 550 kr.

Bogen vil ambitiøst gerne spænde over hele ortopædkirurgien, samtidig med at den stiler mod en specifik målgruppe. Derved bliver de enkelte beskrivelser stedvist ret summariske. Enkelte lidelser som distal radiusfraktur beskrives dog relativt udtømmende med nationale retningslinjer og frakturklassifikation, hvor en mindre detaljereduktion ville kunne accepteres af målgruppen. Men generelt rammes balancen mellem detaljer og oversigt godt. Sproget er let læst og suppleret med fine illustrationer. Formen med mindre prosa og opstilling i punktform er lig flere af de elektroniske lærebøger, der er frit tilgængelig på internettet. Det gør bogen velegnet til opslag, men mindre indbydende at læse fortløbende. Samtidig betyder det, at bogen er i konkurrence med gratis opslagsværker på internettet. Alligevel bør »Ortopædkirurgi – i klinisk praksis« have et publikum i målgruppen, da den på læservenlig pædagogisk vis med gode illustrationer giver en samlet indføring i det ortopædkirurgiske speciale, samtidig med at den modsat mange andre lærebøger giver en praktisk orienteret indførelse i håndteringen af en række almindelige ortopædkirurgiske tilstande og procedurer. Formen indbyder og involverer derved den uddannelsessøgende mere end en traditionel lærebog, og »Ortopædkirurgi – i klinisk praksis« har potentialet til at blive en fremtidig fast bestanddel af ortopædkirurgisk uddannelse i Danmark.

Professor, ledende overlæge Torben Bæk Hansen

E-mail: torbehns@rm.dk