Skip to main content

Daniel Nyboe: Jeg ønsker mig mere ’læge’ i lægeuddannelsen!

Stud.med. Daniel Nyboe, København
E-mail: danielnyboe@gmail.com
Interessekonflikter: Semesterkoordinator i SAMMED på SDU

2. dec. 2013
3 min.

Lad mig starte med at nævne hvor glad jeg er for, at der nu endelig er ved at komme en ordentlig debat omkring kvaliteten af lægeuddannelsen, og kvaliteten af de læger der kommer ud på den anden side. Denne debat er længe ventet, og værd at deltage i. Jeg takker Anders Skovsen 1) for at spørge ind til mine forventninger med debatten.

Jeg føler at det er vigtigt at turde stå frem med kritik, frem for at tie, hvis man synes systemet ikke fungerer. Derfor tager jeg gerne bladet fra munden og påpeger de ting jeg føler kunne gøres bedre rent administrativt. Skovsen søger løsningsmodeller for hvordan jeg ser studiet i fremtiden. Så lad mig her remse mine tanker op.

Jeg mener, at man som studerende, med den nuværende eksamensform, ikke får mulighed for at udvise den brede viden man har erhvervet under sit studie. Eksamen bør være den studerendes redskab til at vise hvad de kan. De 10 spørgsmål der stilles i dag til eksamen, bør give en oprigtig helhedsvurdering af den studerende, og bruges til at vurdere om man bliver en kommende god læge. Men hvordan kan 10 specifikke spørgsmål konkret sige noget om det? Vi får jo ikke mulighed for at vise de 700 andre ting vi kan. Og det bør vi da få mulighed for, før en helhedsvurdering kan påvises.

Jeg foreslår derfor at de almindelige eksaminer kan ændres, så man kan få lov til at formidle den erhvervede viden i stedet. Dette kunne for eksempel gøres ved at have mere åbne eksamensspørgsmål i den skriftlige eksamen, så studenten kan udvise sin brede erfaring. Det kunne også gøres i form af et produkt som f.eks. kunne være et debatindlæg, eller et andet produkt man kan fremvise til en specifik målgruppe. Det siges jo at man først rigtigt har lært noget, når man kan lære andre det man har lært. En anden, dog mere administrativt tung, mulighed ville også være mundtlige eksaminer. Her ville vi kunne blive testet i såvel faglighed som dybde og interesse. Man kunne også indføre et nyt tema på hvert modul eller semester, der drejer sig omkring patient/læge-forholdet. Et tema hvor der blot fokuseres på forståelse og udvikling, og som forbereder os på den hverdag vi kommer ud til efter studiet. Jeg savner større valgfrihed i form af flere klinikophold og flere valgfag. Som det er nu har vi mulighed for ét obligatorisk klinikophold på slutningen af 6. semester samt ét valgfag i løbet af uddannelsen. Det synes jeg langt fra er nok til, at give den studerende et ordentligt indblik i den lægelige hverdag.

Disse tiltag ville gøre uddannelsen mere virkelighedsnær og samtidig forberede studenten på den virkelig lægerolle. Det ville medføre hurtigere fokus på hvilken retning studenten vil gå efter endt studie, og derfor have en præventiv effekt på fireårsreglen, som vi desværre nok ikke kommer af med lige foreløbig.

Jeg vil kort sagt have mere ’læge’ i lægeuddannelsen.

Referencer

LITTERATUR

  1. Skovsen AP, Re. Hvad ønsker du dig til jul?. Ugeskr Læger 2013/175:47;2894