Skip to main content

Flere afdelinger bør sikre sig en uddannelseskoordinerende yngre læge

Mads Skipper, Formand for Lægeforeningens Udvalg for Uddannelse og Forskning. E-mail: skipper.mads@gmail.com. Helle Søholm, Formand for Team Uddannelse, Yngre Læger

24. maj 2013
3 min.

Vi vil med dette indlæg opfordre til, at alle uddannelsesafdelinger opretter en funktion som uddannelseskoordinerende yngre læge (UKYL). 80 pct. af de uddannelsesgivende afdelinger har aktuelt en UKYL, men vi mangler at få de sidste 20 pct. med.

UKYL-funktionen er en gevinst for afdelingerne i form af sikring af bedre videreuddannelse, som kommer til udtryk i bedre patientbehandling. Funktionen giver også yngre læger, der er interesserede i uddannelse og ledelse, mulighed for at få nyttig erfaring med ledelse og samarbejde.

80 pct. af afdelingerne har det

Sundhedsstyrelsens rapport »Status og perspektivering af speciallægeuddannelsen« fra 2012 vurderer, at der i 2011 var minimum én UKYL på ca. 80 pct. af alle uddannelsesgivende afdelinger. Der er således rum for forbedring. Inden for den nærmeste fremtid bør tallet nærme sig 100 pct. Samtidig bør det naturligvis sikres, at der også i almen praksis er fuld dækning med uddannelseskoordinatorer (DYNAMU’er).

For Lægeforeningen og Yngre Læger er det vigtigt at understrege, at den uddannelsesansvarlige overlæge fortsat har ansvaret for uddannelse. Den yngre læges rolle som UKYL er at assistere den uddannelsesansvarlige overlæge med koordineringen af den lægelige videreuddannelse på afdelingen.

Det aktuelle billede er, at arbejdsopgaverne for UKYL’erne er meget forskellige, men generelle arbejdsopgaver kan være at bistå med at:

  • udarbejde, revidere og gennemføre introduktionsprogrammer for nyansatte kolleger

  • ajourføre målbeskrivelser, uddannelsesprogrammer, tjeklister mv.

  • sikre at arbejdstilrettelæggelsen foregår med uddannelsesmæssige hensyn

  • sikre, at klinisk vejledning fungerer tilfredsstillende

  • planlægge og koordinere plenumundervisning

  • have overblik over udviklingen i uddannelsesforløbene på afdelingen.

UKYL-rollen betyder, at hensynet til uddannelse får en større plads i de daglige rutiner – f.eks. når det handler om arbejdstilrettelæggelse med videreuddannelse for øje samt sikre en tovholder på supervision, vejledning, og evaluering.

Fælles opgavebeskrivelse

Det vil være en styrke, hvis man kunne henvise til én fælles beskrivelse af opgaverne for en UKYL. Der har været bestræbelser i gang med at sikre en.

Arbejdsgruppen bag Sundhedsstyrelsens status og perspektiveringsrapport om speciallægeuddannelsen fra 2012 anbefalede faktisk en overordnet national standard for opgaveportefølje for både den uddannelsesansvarlige overlæge og den uddannelseskoordinerende yngre læge. Arbejdsgruppen forestillede sig, at porteføljen kunne forankres i Sundhedsstyrelsen via Det Nationale Råd for Lægers Videreuddannelse. Men desværre valgte Sundhedsstyrelsen ikke at tage denne anbefaling med i den endelige rapport.

Det er vigtigt i en tid med knappe resurser i det danske hospitalsvæsen, at der ikke kortsigtet spares på funktioner, som på lang sigt er med til at sikre kvaliteten i fremtiden.

Vi er klar til at samarbejde

Vi opfordrer hospitalsledelserne og Danske Regioner til at være med til at sikre, at alle afdelinger har mindst én UKYL, og at de sammen med os vil engagere sig i, hvordan vi kan gøre funktionen endnu bedre.

Hvordan sikrer vi, at UKYL’erne har de rette kvalifikationer og kompetencer til at løfte opgaven? Har vi et uddannelsestilbud til dem? Hvordan styrker vi UKYL’erne inden for medicinsk pædagogik? Og hvordan sikrer vi den rette opbakning fra ledelserne?

Lægeforeningen og Yngre Læger vil arbejde for, at UKYL’erne bliver klædt seriøst på til opgaven, samt at de sikres relevant opfølgning med henblik på at sikre dem den nødvendige medicinsk-pædagogiske viden. Vi er klar til at indgå i et samarbejde med sygehusene og Danske Regioner om at gøre det til virkelighed på alle uddannelsesgivende lægelige arbejdspladser.

INTERESSEKONFLIKTER: ingen