Mobiltelefonen er blevet hvermandseje og har sat sig et dybt spor i kulturen. Folk bruger den stort set overalt, offentligt og privat. Og den vil utvivlsomt være der for al fremtid under en eller anden form.
Dermed har samfundet fået et nyt trafiksikkerhedsproblem: mobiltelefonkørsel. For mobilen bruges også i bilen, uanset om man sidder bag rattet eller ej, af private såvel som erhvervschauffører.
Flere videnskabelige undersøgelser har samstemmende dokumenteret, at mobiltelefoni under bilkørsel firedobler ulykkesrisikoen! Brug af håndholdte telefoner er som følge deraf forbudt i en lang række lande. Men ulykkesrisikoen har vist sig at være den samme, uanset om mobilen er håndholdt eller håndfri [1]. Distraktion spiller en rolle [2], reaktionstiden øges [3], og det funktionelle synsfelt indsnævres [4]. Det er samtalen, der er det væsentligste [4, 5].
Mobiltelefonkørsel kan altså sidestilles med promillekørsel. Hvordan skal samfundet håndtere det problem? Da promillekørsel er forbudt, bør brug af mobiltelefon under kørsel så også forbydes? Det er to former for adfærd med analoge konsekvenser.
Kunne et forbud håndhæves? Ja, sikkert. Politiet vil til enhver tid via telefonselskabernes registre, nøjagtigt kunne afgøre, om en bilfører har talt i mobiltelefon på et givet tidspunkt, fx i forbindelse med en ulykke, eller når man har set en snakkende bilist suse forbi. Og hvis holdningen til promillekørsel overføres til mobiltelefonkørsel, skal hammeren falde hårdt.
Ud fra en umiddelbar betragtning burde lovgivningsarbejdet ikke kræve den store indsats. Men stærke holdninger vil sandsynligvis brydes. Det tager tid, og imens sker ulykkerne.
Indlægget har været forelagt justitsminister Lene Espersen, der ikke har yderligere kommentarer.
Referencer
- McEvoy SP, Stevenson MR, McCartt AT et al. Role of mobile phones in motor vehicle crashes resulting in hospital attendance: a case-crossover study. BMJ 2005;331:428.
- Horberry T, Anderson J, Regan MA et al. Driver distraction: the effects of concurrent in-vehicle tasks, road environment complexity and age on driving performance. Accid Anal Prev 2006;38:185-91.
- Strayer DL, Drews FA. Profiles in driver distraction: effects of cell phone conversations on younger and older drivers. Hum Factors 2004;46:640-9.
- Atchley P, Dressel J. Conversation limits the functional field of view. Hum Factors 2004;46:664-73.
- McCarley JS, Vais MJ, Pringle H et al. Conversation disrupts change detection in complex traffic scenes. Hum Factors 2004;46:424-36.