Alligevel er shared decisionmaking en udfordring for mange læger. Dette på trods af, at vi forbavsende hyppigt er på gyngende grund og tynd is, når vi skråsikkert rådgiver patienter i stedet for at lægge kortene på bordet: Der ér ikke noget klart svar, men en række behandlingsmuligheder med forskellige konsekvenser, som patienten bør inddrages i. F.eks. er det kun 3 pct. af den nødvendige information, lægen giver patienter forud for en klinisk procedure, og kun 10 pct. af hjertelægers retningslinjer, der er støttet af evidensniveau A (13). En læge bemærker stilfærdigt i et blogindlæg, at mens alle, med rette, er enige om, at læger skal være empatiske overfor patienter, og at der er evidens for, at det virker, så er der ikke megen interesse for, om organisationen har empati overfor de ansatte og patienterne, og hvad det betyder for behandling og patientsikkerhed (14). Arbejdsrammer med stresset arbejdsmiljø, lange vagter uden mad eller hvile og udbrændthed kan nedbryde selv den mest barmhjertige samaritaner (15). Læger og sygeplejersker møder op på sygehuset fuldt opladte med empati, for derefter magtesløst at måtte se den sive langsomt ud af os (16). Selvom vores mobiltelefon er opladt næste morgen, så er de ansatte på flade empatibatterier næste dag. Sårbarhed er ikke noget, patienterne slæber ind på sygehusene. Relationen mellem læge og patient rummer uendeligt mange sårbarheder på begge sider af lægens bord. Mens de sårbarheder, der normalt opfattes som noget, patienten selv medbringer til lægesamtalen, er ret velbeskrevne og omgærdet af mange fordomme og antagelser, så er de patientsårbarheder, der skabes af sundhedspersonalet, omgærdet af tabuisering og mørkelægning (17).
En kronisk syg patient har kontakt med sundhedsvæsnet 2 pct. af sin tid – men hvem passer på patienten resten af tiden? Hvad laver patienter egentlig, når de ikke er i konsultationen eller i ambulatoriet? Problemet er, at sundhedsvæsnet er indrettet på sygdom og sygdoms opblussen, men ikke på det levede liv med sygdom. Har sundhedsprofessionelle overhovedet ret til at have en mening om patienters adfærd, holdninger og sundhedsviden, når vi ikke kender 98 pct. af deres liv – den del af livet, som formentlig udgør deres største sårbarhed? (26). En fysioterapeut, der blev ramt af multipel sklerose, fortæller om sit første møde med neurologen, der skulle blive hans kontaktlæge, som startede med at sige til ham: ”Jeg [lægen] er ekspert i medicinsk behandling af mennesker, der har multipel sklerose, men jeg ved ikke noget om dig. Mit job er at lære dig at kende, og dit job er at lære mig om dig. Du er et eksperiment bestående af en person. Lad os tage på denne rejse sammen.” (27)
Vi ved, hvad samfundet har brug for, og hvad patienterne ønsker. De ønsker en læge, som er teknisk og fagligt kompetent, men som også forstår, hvem patienterne er med og uden deres sygdom. Hvordan man kommer derhen er mere kompliceret. At være en god læge handler ikke kun om at forstå videnskaben, men også om at forstå mennesket bag patienten. Vejen dertil kræver viden om, hvordan køn og kulturelle faktorer har indflydelse på adfærd, fattigdom og social mobilitet, samt hvordan patienter udtrykker følelser og stress. Den type viden er de byggesten, medicinstuderende har brug for at kunne lære om de måder, hvorpå kognitive og perceptuelle mekanismer og processer påvirker deres egen og patienternes forståelse af sundhed og sygdom (19). Med dén viden ville lægen, med sin dybere forståelse af sårbarheden på begge sider af bordet, kunne skabe en stærk, mindre sårbar relation sammen med patienten. Eller som Montori forklarer det: ”Klinikere burde have det ene formål at samarbejde med patienterne om at forstå, hvad der er problemet med denne persons biologi, og på samme tid, hvad der betyder noget for denne persons biografi” (18).
1. Dunea G. Jane Austen's doctors and patients. BMJ. 1996;313(7055):498.
2. Márquez GG. No one writes to the colonel: Harper & Row; 1968.
3. Frank AW. The wounded storyteller: Body, illness, and ethics: University of Chicago Press; 2013.
4. Shammari SA. Notes on the flesh. United States of America: Faraxa Publishing; 2017.
5. Locke S. Voxcom [Internet]2014 15. oktober 2014. [cited 2017]. Available from: https://www.vox.com/2014/10/15/6895171/how-doctors-measure-pain-brain-scan-fmri.
6. Ramsby JH. Debat indlæg: De der undervognstjek dem laver vi altså ikke. Politiken. 2017 21. juli 2017.
7. Samuel L. Statnewscom [Internet]2017 1. maj 2017. [cited 2017].
8. Saxton A. Doctors1961. Available from: https://www.poemhunter.com/poem/doctors-9/.
9. Saint S. First opinion [Internet]: Statnews.com. 2017 4. maj 2017. Available from: https://www.statnews.com/2017/05/04/doctors-hospital-patients/.
10. Young I. indi in your box [Internet]2017. Available from: http://mailchi.mp/728f040f8dfa/shocking-differences-1196353?e=e8c6341a66.
11. Hollis-Triantafillou J. Touching. BMJ. 1996;313:1.
12. Berwick DM, Loehrer S, Gunther-Murphy C. Breaking the Rules for Better Care. Jama. 2017.
13. Devries S. KevinMDcom [Internet]. Pho K, editor2017. [cited 2017]. Available from: http://www.kevinmd.com/blog/2017/04/shared-medical-decision-making-not-new-concept.html?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter.
14. Scales D. Aoen [Internet]: Aeon.com. 2016 4. July 2016.
15. Rosen IM, Gimotty PA, Shea JA, Bellini LM. Evolution of sleep quantity, sleep deprivation, mood disturbances, empathy, and burnout among interns. Academic Medicine. 2006;81(1):82-5.
16. Neumann M, Edelhäuser F, Tauschel D, Fischer MR, Wirtz M, Woopen C, et al. Empathy decline and its reasons: a systematic review of studies with medical students and residents. Academic Medicine. 2011;86(8):996-1009.
17. Maier ICCM. Patientstøtte - før under og efter sygdom. Maier ICCM, editor: Hans Reitzel; 2013.
18. Montori VM. NEJM Catalyst (Catalystnejmorg) [Internet]: New England Journal of Medicine. 2017 19. januar 2017. [cited 2017]. Available from: http://catalyst.nejm.org/videos/invisible-work-patient-disruption/.
19. Rosenthal E. Pre-med’s new priorities: heart and soul and social science. The New York Times [Internet]. 2012 13. april 2012.