Skip to main content

Når uddannelsesforløbet kikser

Ny rapport om uhensigtsmæssige uddannelsesforløb er inspirerende læsning.

Netværkskoordinator Annette Abell
Netværkskoordinator Annette Abell

Anette Abel, speciallæge i arbejdsmedicin, Kollegialt Netværk

3. jun. 2015
2 min.

I Uddannelsesregion Nord er der gennemført et studie af uhensigtsmæssige uddannelsesforløb, og nu er rapporten derfra kommet. Det er inspirerende læsning. Det traditionelle fokus på årsager, der er relateret til den enkelte læge, er bredt ud, og der er også set på matchet med og kulturen på afdelingerne.

Det er lykkedes at analysere et komplekst område, og blandt andet med tekstsvar fra læger, der har været i et uhensigtsmæssigt uddannelsesforløb og uddannelsesansvarlige overlæger, at vise at »et uhensigtsmæssige uddannelsesforløb sjældent har én specifik og åbenbar årsag, men er et mangeartet fænomen«.

Det virker solidt, når projektgruppen på baggrund af forskningsresultaterne har udarbejdet ni konkrete anbefalinger til uddannelsesgivere, anbefalinger som det umiddelbart er muligt at gå i gang med.

Anbefalingerne er relateret til en model, der rummer tre væsentlige indsatsområder: 1) kulturskabelse, 2) vejlederteam og 3) netværk for læger, der er i risiko for et uhensigtsmæssigt forløb. Fælles er det kollektive, at vi skaber miljøer kollektivt og udvikler os i relation til andre. Det kræver stærke fællesskaber at udvikle faglighed og en robust identitet som læge.

I forhold til kulturskabelse peges der på, at uddannelsesopgaven ofte bliver et spørgsmål om penge og tid. Men at »det kan lade sig gøre at skabe et godt uddannelsesmiljø ved at have skarpt fokus på åbenhed og aktiv handling i alle dele af uddannelsesopgaven«.

Der er lagt vægt på, at anbefalingerne iværksættes så tidligt som muligt i forløbet og lokalt. Problemer forsvinder ikke af sig selv. Ansvarsfølelsen på den enkelte afdeling skal øges, ligesom ideen om, at nogle andre tager sig af det senere, skal aflives.

»Succesfulde afdelinger er karakteriseret ved god procedure for introduktion, vedholdende opmærksomhed på organisering af uddannelse og inddragelse af alle læger i uddannelsesopgaven. At satse på et godt uddannelsesmiljø for alle læger er en vigtig indsats for at forebygge og håndtere uhensigtsmæssigheder i uddannelsen«.