Skip to main content

Regeringen har en plan »Danmark i balance«. Som et forsøg skal farten hæves fra 80 km/t. til 90 km/t. - primært på jyske landeveje [1]. Det er et paradoks, da farten dræber, og regeringen hverken i 2007, 2008 eller 2009 har levet op til sin egen plan, idet der var flere trafikdrab end i målsætningen [2]. Regeringen kan vælge handling og rettidig omhu, fordi den er valgt til at tage vare på folket. Desværre virker det, som om den mest arbejder på at understrege ligheden mellem politik og psykiatriske afdelinger - både tilstedeværelse og fraværet af stemmer tillægges afgørende betydning.

I regeringen er der et ønske om at forsøge med 90 km/t. på landevejene for at skabe et »Danmark i balance«. Der er en tro på, at »forsøget kan medvirke til en bedre trafikmoral og i sidste ende til bedre trafiksikkerhed« [1]. En minister kalder kritiske eksperter for uvidende og forsikrer om, at »selvfølgelig vil vi ikke gå på kompromis med sikkerheden« [3].

Regeringen har fra starten været fartglad og ivrig efter at sætte gang i hjulene. I en af de første love blev hastigheden på motorveje forøget til 130 km/t. Det var beregnet, at loven ville medfører 2-3 flere trafikdrab [4]. Folketingsmedlem Martin Lidegaard kommenterede offerviljen og kaldte loven »planlagt drab« [5]. Regeringen er stolt af at holde, hvad den lover, og regeringen holdt mere end den lovede. Regeringens rapport om konsekvenserne viste i tabel 3, at motorveje med 130 km/t. havde en signifikant stigning på fem trafikdrab [6].

Farten dræber. Denne viden har regeringens vejdirektorat, og sammenhængen ses af figur 1 i [6]. Det er et videnskabeligt faktum, at landevejene er den farligste vejtype. I Jylland er der flest landeveje og signifikant flere trafikdrab [7]. Derfor er der en ubalance i Danmarks færdselssikkerhed, og den kan forværres, hvis hastigheden sættes op på Jyllands farligste veje.

I Livogtrafik.dk arbejder vi for, at færdselssikkerheden forbedres med videnskab, så trafikanterne når levende frem uden brug af tro og ønsketænkning. Jeg mener, at regeringens plan forrykker fokus fra færdselssikkerhed til et nyt eksperiment med hastighed. Hvis man regner med, at færdselssikkerheden forbedres med øget hastighed og skaber balance i Danmark, skal fødderne være solidt plantet i den blå luft.


Referencer

  1. http://jp.dk/indland/trafik/article2173580.ece (september 2010).
  2. http://www.faerdselssikkerhedskommissionen.dk (september 2010).
  3. http://jp.dk/indland/indland_politik/article2174082.ece (september 2010).
  4. http://webarkiv.ft.dk/?/Samling/20021/udvbilag/REU/L2_bilag18.htm (september 2010).
  5. Lidegaard M. Planlagt drab. Søndagsavisen 17.-18. april 2004, s. 2.
  6. http://www.vejdirektoratet.dk/publikationer/VDrap337/pdf/rap337.pdf (september 2010).
  7. Bjerre J, Kirkebjerg PG, Larsen LB. Udvikling og fordeling af trafikdød i Danmark. Ugeskr Læger 2006;168:1760-3.