Skip to main content

Stresshåndtering i sundhedssektoren Ødum L.

Overlæge Bo Netterstrøm E-mail: bone@fa.dk

1. nov. 2005
2 min.

Egentlig havde jeg glædet mig til at læse denne bog, der ifølge titlen skulle behandle et svært håndterligt problem. Desværre viste titlen sig at være misvisende, idet det faktisk drejer sig om en bog skrevet for sygeplejersker og andet plejepersonale og kun i begrænset omfang giver anvisninger på, hvorledes stress håndteres bedst inden for sundhedssektoren. Forfatterens udgangspunkt er Neuro Lingvistisk Programmering (NLP), som er en psykologisk model, der især fokuserer på ressourcer og evner hos den enkelte, samt hvordan disse udnyttes bedst muligt. Derved får bogen en slagside, idet der overvejende fokuseres på, hvorledes den enkelte sundhedsarbejder skal håndtere de belastninger i arbejdssituationen, der kan medføre stress. Denne tilgang føles noget dogmatisk, specielt når det f.eks. nævnes, at NLP-forudsætningerne er grundlaget. Et par af disse forudsætninger virker paradoksale på anmelderen, f.eks.:»Hvis nogen kan gøre det og det«, kan alle gøre »det«, eller »vi har alle de ressourcer, vi behøver eller vi kan skabe dem«. Samtidig steg anmelderens irritation, da forfatteren anfører, at den medicinske betydning af stress er »fællesbetegnelse for skadelige sjælelige eller legemlige påvirkninger, som først og fremmest fremkalder en forøget produktion af de hormoner, der produceres i binyrerne«. Der er altså her tale om en påvirkning og ikke, som man normalt ud fra et biologisk synspunkt opfatter stress, som effekten af en påvirkning. Ind imellem flirtes der med den psykologiske opfattelse af stress, som bl.a. Lazarus har lanceret for mange år siden. Udbrændthed omtales som noget ganske forskelligt fra stress, hvilket på ingen måde er dokumenteret.For at gøre bogen mere anvendelig iht. sit formål, nemlig at håndtere stress, er der beskrevet en række tests, som imidlertid umiddelbart er svære at anvende, fordi scoren for den enkelte test er vanskelig at opgøre i tal. Dels kan jeg ikke undlade at nævne en helt uanvendelig test for stress, som blander stresssymptomer og personlighedskarakteristika sammen, en test som heller ikke på nogen måde er valideret.Mest udbytte ved at læse bogen får man ved de mange udmærkede eksempler på situationer fra arbejdet på hospitalsafdelinger, hvor sundhedspersonalet kan føle sig belastet. Her gives en række udmærkede råd, som det kan være nyttigt at erindre sig, hvis man som leder oplever, at personalet føler sig belastet. Derimod er der ikke klare anvisninger på, hvorledes man angriber mere objektive stressfaktorer i arbejdssituationen, idet forfatteren helt grundlæggende har den antagelse, at det alene er oplevelsen af belastningen, der medfører stress.

København: Aschehoug, 2004.

200 sider. Pris: 249 kr.

ISBN 87-11-16467-0