Skip to main content

> Svar:

Ledende overlæge Henrik Michael U. Friis, Klinisk Mikrobiologisk Afdeling, Slagelse SygehusE-mail: cshefr@vestamt.dk

12. jun. 2006
2 min.

TV2 Øst henvendte sig om en kommentar, idet en landmand var taget med 50 kg tetracyklin til brug til slagtesvin. I den forbindelse ønskede man en kommentar om risikoen ved det store forbrug at antibiotika i landbruget og det forhold, at når en gris var syg, tilsatte man antibiotika til vandet, så alle blev behandlet.

Af den sidste DANMAP rapport [1] fremgår det, at det totale antibiotikaforbrug til slagtedyr var 89,9 ton i 1994, 48 ton i 1996 og 112,5 ton i 2004. Dette skal sammenholdes med, at der bruges 44 ton antibiotika systemisk til mennesker i 2004. Forbruget til slagtedyr er således næsten tre gange så stort som forbruget til mennesker.

Dette forhold kommenterede jeg med, at det samlede antibiotikatryk skaber resistente stammer, samt at der må komme styr på forbruget til slagtedyr således, at det kun er de syge dyr, som behandles.

Jeg understregede inden optagelserne for journalisten, at stigningen i methicillinresistente Staphylococcus aureus (MRSA) ikke direkte kunne tilskrives landbrugets store forbrug, og at det var andre resistensmekanismer, der blev selekteret for. Desuden fremførte jeg, at det var svært at se, hvor den enkelte bakterie havde sin resistens fra.

TV2 Øst valgte imidlertid selv at koble MRSA-stigningen på indslaget. Jeg er således principielt enig med Jens Christian Eskjær Jensen, og han vil ved et gensyn erkende, at jeg ikke har koblet det store antibiotikaforbrug i landbruget til MRSA-epidemien.


Referencer

  1. Emborg H-D, Heuer OE, Larsen PB, red. DANMAP 2004. Statens Serum Institut, Fødevarestyrelsen, Lægemiddelstyrelsen og Danmarks Fødevareforskning.