Skip to main content

Beretning i krisens tegn

Klaus Larsen

29. apr. 2010
5 min.



Yves Sales blev kastet hovedkulds ind på Lægeforeningens formandspost, da Jens Winther Jensen for nogle måneder siden besluttede at stoppe for at blive sundhedsfaglig direktør i Region Nordjylland.

Nu stod han for åbningen af årets Lægemøde, herunder for en velkomsthilsen til den lige så nytiltrådte indenrigs- og sundhedsminister Bertel Haarder (V), og for at aflægge den mundtlige formandsberetning.

Blandt beretningens temaer var:

  • den vanskelige økonomiske situation og styringen af sundhedsvæsenet

  • prioriteringer og ventetidsgarantier

  • lige vilkår for alle borgere

  • lige vilkår for alle udbydere i sundhedsvæsenet

  • det præhospitale område

  • sammenhængen i sundhedsvæsenet

Mens ministeren sad på forreste tilhørerrække, kommenterede Yves Sales regionernes hullede økonomi, som har ført til fyringsrunder »af en karakter, vi troede, hørte fortiden til«. Lægeforeningen accepterer sundhedsøkonomernes og de økonomiske vismænds advarsler om, at situationen kun vil blive værre, medmindre der handles, sagde Yves Sales.

»Vi har i Lægeforeningen aflagt ed på at gøre, hvad der står i vores magt for, at vi i tide reagerer på denne udvikling - sammen med politikerne«.

STYR PÅ UDGIFTER

Yves Sales slog til lyd for at differentiere ventetidsgarantien, som han mener bør ændres, så patienter med mindre alvorlige lidelser rykker lidt bagud i køen til fordel for patienter med tunge kirurgiske og medicinske lidelser.

I det hele taget skal der diskuteres prioritering i sundhedsvæsenet - ikke for at vælge mellem privat eller offentligt eller for at vælge mellem hovedbeskæftigelse eller bijob, for ingen af delene kan undværes, fastslog Yves Sales.

Men prioriteres skal der: med differentierede ventetider og ved samtidig at sende flere behandlinger i udbud for at undgå, at brugen af privathospitaler sker som hovsaløsninger.

»I et skattefinansieret sundhedsvæsen er det nødvendigt at styre udgifterne. Det forpligter politikerne til at være realistiske i deres løfter. Vismændene påviste i deres analyse af det danske sundhedsvæsen sidste sommer, at det ikke er realistisk både at opfylde befolkningens forventninger og fastholde de nuværende styringsredskaber. Så der er brug for at se på den samlede finansiering af sundhedsvæsenet og på de incitamenter, som styrer produktionen«.

FRI, LIGE ADGANG

Endnu en gang blev det i årets formandsberetning slået fast, at et sundhedsvæsen med fri og lige adgang for alle af Lægeforeningen ses som »selve kernen i vores velfærdssamfund«.

Ganske vist skal der differentieres, hvad angår ventetidsgarantier. Men når det gælder udredning og diagnostik, skal man holde fast ved en måneds garanti, hvorefter ventetiden så kan prioriteres i forhold til lidelsens alvor - dog maksimalt tre måneder.

Yves Sales bød regeringens meraktivitetspulje til sygehusene velkommen, idet han tolkede den som et middel til at fremme såvel effektivitet som kvalitet:

»Det er fint, at vi skal være effektive, men vi må igen erindre om, at alle målinger indtil videre har vist, at vi har Europas mest effektive sygehuse, mens vi har svært ved på alle områder at hamle op med den kvalitet, som de kan præstere i vore nabolande«.

Bl.a. derfor talte Yves Sales varmt for nationale kliniske retningslinjer, der skal gøre best clinical practice til standard i klinikken:

»Faktisk er det ugens tilbud på et system, der kan sikre en ensartet høj behandlingskvalitet overalt i landet, baseret på den viden, som vi allerede har«, sagde han direkte henvendt til indenrigs- og sundhedsministeren. Kliniske retningslinjer har en så høj prioritet i Lægeforeningen, at de om formiddagen havde været emnet for Lægemødets temadiskussion.

ROS TIL NYT PATIENTKLAGESYSTEM

Selv om beretningen rummede kritiske hib til ministeren, var der nærmest ufortyndet ros på et punkt: Regeringens lovforslag, der lægger op til en stor omkalfatring af patientklagesystemet. Her går mange af de tanker, Lægeforeningen og Danske Regioner i fællesskab har gjort sig, igen, og det lovforslag, som nu er til behandling i Folketinget, indeholder de fem kerneelementer, Lægeforeningen har advokeret for:

  • mulighed for at klage bredt over brud på patientrettigheder

  • lovfæstet lokal klagebehandling

  • en central ombudsmandsinstitution

  • et disciplinærnævn for personsager

  • en forøget læring i hele systemet

»Rammerne for et meget bedre klagesystem foreligger nu«, konkluderede Yves Sales, »og det gælder også for lægerne«.

»HETZ MOD TREDJELANDSLÆGER«

Beretningen rummede et særligt afsnit om, hvad Yves Sales betegnede som »en hetzlignende kampagne«, som Danmarks Radio lancerede i programmet 21 Søndag. »En kampagnejournalistik, hvor en hel samfundsgruppe sværtes til«, som Yves Sales kaldte det.

Hetzen mod tredjelandslægerne fik en prominent plads i den efterfølgende debat, hvor udsendelsen blev betegnet med ord som »dybt chokerende« og »skræmmende«.

Mads Koch Hansen pegede på, at der endnu ikke havde været bragt bare ét eksempel på en sag, hvor der kunne rejses kritik af en udenlandsk læges arbejde i Danmark.

Michael Dall noterede, at hetzen førte til en stramning, som »har gjort det svært at komme som tredjelandslæge og få en stilling i vores sundhedsvæsen«.

Lene Stouby Mortensen gjorde opmærksom på, at problematikken om udenlandske læger rummer etiske, kollegiale og uddannelsesmæssige aspekter og også stiler krav til de danske læger selv: »At tage en udenlandsk læge ind som læge er en kolossal udfordring«, sagde hun. De udenlandske læger »må ikke bare blive Polyfilla-læger i et arbejdsprogram, der ikke kan hænge sammen. For så skal det jo gå galt«.

Lise Møller gjorde gældende, at uddannelse, arbejdsmiljø og udenlandske læger er forbundne - og at udenlandske læger også kan komme fra USA, EU eller for den sags skyld fra Danmark. »Og vi skal modtage dem, lige som vi selv gerne vil modtages, og hjælpe alle til at forstå den arbejdskultur, som vi har. Vi er ikke særlig gode til at forklare, hvordan man passer ind i vores arbejdskultur og privatliv. Det bevarer vi som en hemmelighed - lige indtil folk træder ved siden af. Jeg håber, denne sag fører til, at vi alle tænker over, hvordan vi modtager vore kolleger på arbejdet, uanset hvem de er«, sagde Lise Møller.