Skip to main content

Bliv tutorlæge!

Af Mette Bitsch-Christensen, P.L.O.-redaktør

2. nov. 2005
2 min.

Vibeke Ottung er praktiserende i Farum. Hun arbejder i en kompagniskabspraksis med 3 læger, 2 sygeplejersker og en sekretær. Vibeke startede som vikar i praksis, men blev kompagnon for 2 år siden.

Samtidig fik praksis mulighed for at flytte til nye og større lokaler, og i den forbindelse indrettede man et lokale til en uddannelseslæge.

Praksis havde længe overvejet at blive uddannelsespraksis, men de gamle lokaler var ikke egnede. Men det blev der mulighed for i forbindelse med flytningen, og praksis har foreløbig gennemført 3 vellykkede uddannelsesforløb.

Lægerne skiftes til at være hovedansvarlige for uddannelseslægen. Den ansvarlige læge tager introduktionssamtalen, midtvejsevalueringen og slutevalueringen samt er ansvarlig for den daglige supervision.

Uddannelseslægen tager i starten først og fremmest del i betjeningen af de akutte patienter. Allerede efter få dage har uddannelseslægen sat egne patienter til.

Vores patienter er meget åbne og imødekommende over for uddannelseslægerne, og det er ikke noget problem for dem at få patienter sat til, fortæller Vibeke. Uddannelseslægen får i starten 30 minutter til hver konsultation. Patienterne er glade for den ekstra tid og omsorg og samtidig er de trygge ved at vide at tutorlægerne holder øje og hjælper i tvivlstilfælde. Uddannelseslægerne kan spørge alle tre læger. Det giver den største fleksibilitet, hvis de spørger den læge, der har bedst tid og ikke kun den ansvarlige tutorlæge.

Praksisreservelægerne kan være meget skeptiske over for almen praksis, fortæller Vibeke Ottung, men efter et endt uddannelsesforløb har de en god fornemmelse for, hvad vi laver i almen praksis og et meget positivt syn på almen praksis, men også et bedre grundlag at træffe valg af speciale på.

I starten af et uddannelsesforløb tager det tid at være tutorlæge, men det kommer igen i form af aflastning senere, siger Vibeke Ottung.

Vi har haft tre meget vellykkede forløb. Vi er godt klar over, at der kan opstå problemer af forskellig art, men jeg tror det er en fordel at vi er tre læger til at tage problemerne op. Endelig er der mulighed for at søge hjælp og vejledning hos amtets uddannelsesansvarlige praktiserende læge.

Og du behøver ikke at have været praktiserende læge i frygtelig mange år for at være tutorlæge. Det vigtigste er lyst og interesse for at lære fra sig.

Så det kan kun være en opfordring: Bliv tutorlæge!