Skip to main content

De nye blokstillinger i medicin/kirurgi

3. nov. 2005
2 min.

Kan man søge et af de nye hoveduddannelsesforløb i de medicinske og kirurgiske specialer, når man er godt igennem undervisningsstilling efter den gamle 1996-ordning? Det spørgsmål har rejst sig rundt omkring, og Yngre Lægers uddannelsesformand har udsendt følgende brev:

Kære kolleger

Yngre Læger er blevet bekendt med en problemstilling vedrørende besættelse af hoveduddannelsesforløb inden for de nye intern medicinske og kirurgiske specialer.

Problemstillingen er, hvorvidt uddannelsessøgende, der er er i færd med en intern medicinsk/kirurgisk undervisningsstilling efter 1996-uddannelsesbestemmelserne, kan søge og få tildelt et af de nye hoveduddannelsesforløb inden for et intern medicinsk/kirurgisk speciale.

Der er ingen tvivl om, at uddannelsessøgende har ret til at søge disse nye hoveduddannelsesforløb, selvom de sidder - eller måske endda har erhvervet fase II-uddannelsen - i en undervisningsstilling efter 1996-uddannelsesbestemmelserne.

Problemet er imidlertid, at besættelse i de nye hoveduddannelsesforløb for sådanne uddannelsessøgende vil betyde spildt uddannelseskapacitet, dels fordi disse uddannelsessøgende reelt vil skulle gennem et uddannelsesforløb, hvor de allerede for en vis del har erhvervet de påkrævede kompetencer, og dels fordi dette samtidig vil »blokere« for andre uddannelsessøgende, som overhovedet ikke har erhvervet de påkrævede kompetencer.

Et sådant »spild« af uddannelseskapacitet er ikke i Yngre Lægers interesse.

Efter Yngre Lægers opfattelse bør man derfor ved besættelse af de nye intern medicinske og kirurgiske hoveduddannelsesforløb prioritere ansøgere, der ikke i forvejen har erhvervet et uddannelseselement i de nye hoveduddannelsesforløb via 1996-uddannelsesbestemmelserne.

Ansøgerne, der enten har erhvervet/er godt i gang med at erhverve en fase II-uddannelse efter 1996-uddannelsesbestemmelserne, bør derfor »komme sidst i køen«.

Disse ansøgere bør af det regionale videreuddannelsessekretariat informeres grundigt om overgangsordningerne, der indeholder muligheder for:

  • at færdiggøre sig som speciallæge efter 1996-uddannelsesbestemmelserne i »gamle« 1. reservelæge-stillinger

  • at færdiggøre sig som speciallæge efter 2003-uddannelsesbestemmelserne i de særlige 36-måneders intern medicinske/kirurgiske overgangsblokke

  • at færdiggøre sig som speciallæge efter 2003-uddannelsesbestemmelserne via et individuelt sammensat uddannelsesforløb.

Med venlig hilsen Steen Olesen, formand for Yngre Lægers Forsknings- og Uddannelsesudvalg