Men når det er sagt, er det selvfølgelig vigtigt at sikre balancen”, siger Thomas G. Jensen og tilføjer:
”Jeg har selv fravalgt en karriere på et hospital. Lønnen på universitetet er ikke prangende, men anstændig”.
Vigtig balance
Også på Syddansk Universitets Sundhedsvidenskabelige Fakultet er man ifølge dekan Ole Skøtt opmærksomme på at sikre en vis balance mellem lægelige og ikkelægelige undervisere.
”Vi har fokus på, at de, der får en ph.d.-grad, bibeholder deres kontakt til forskningen og dermed undervisningen.
I de basale fag er der mange ikkelæger, der underviser. Og selv om de kan være nok så udmærkede, har de studerende også glæde af undervisere fra deres egen kommende profession, som de bedre kan identificere sig med.
Dybest set handler det om, at de unge læser medicin, fordi de vil være klinikere, ikke fordi de gerne vil undervise.
Nej, det handler ikke om, at det ikke er ,fint’ at undervise. På hospitalerne er det en fjer i hatten at få lov at undervise de medicinstuderende. Ligesom det på hospitalerne er attraktivt at få stillinger med indbygget tæt relation til universitetet”, siger Ole Skøtt.
På Københavns Universitets Institut for Cellulær og Molekylær Medicin har rekrutteringen til undervisningen af de medicinstuderende været på ”dagsordenen i de sidste ti år”, siger institutleder Ole William Petersen.
”Ja, jeg er bekymret, og så alligevel ikke, for vi har rekrutteret nye læger og omskolet nuværende ansatte, så vi i hvert fald er fremtidssikret i de næste ti år.
Nej, vi savner ikke lægelige undervisere. Ikke mindst fordi vi også røgter en meget stabil og loyal stab af eksterne lektorer med rod i klinikken, og som med glæde tager del i undervisning og eksamination”.
Er det for dig hip som hap, om det er en biokemiker eller en læge, der underviser?
”Nej, det er det ikke. Jeg må dog sige, at vores biokemikere og ingeniører har meget tætte forbindelser, bl.a. via de nye clinical academic groups med klinikere. Derfor får de ofte et ret godt indblik i tidsvarende lægelige aspekter af lige præcis deres speciale”, lyder det fra Ole William Petersen.
FADL: Ikke noget stort problem
Formand for Foreningen af Danske Lægestuderende (FADL), Claas-Frederik Johannsen, synes ikke, at det er et problem, at en del af undervisningen varetages af ikkelæger:
”Vi bliver på alle lægeskolerne undervist af mange forskellige fagprofessioner. Ud over lægelige lektorer og professorer bliver vi undervist af ph.d.-studerende og studenterundervisere samt mange eksterne læger".
"Jeg synes f.eks ikke, at det er nødvendigt, at man har haft mindst en introstilling i nefrologi for at kunne undervise i faget nyrefysiologi – vi skal være basic doctors.
Meget af lægestudiet handler om at opfylde nogle læringsmål og bestå eksamener”, siger Claas-Frederik Johannsen, der ikke på studiet savner lægelige rollemodeller.
”Der er plads til flere slags lægelige rollemodeller, og det er for alvor under vores praktikophold, vi begynder at danne vores lægelige identitet”, siger Claas-Frederik Johannsen og fortsætter:
”Der, hvor jeg ser et problem, er, at man kan blive skuffet, når det er ph.d.-studerende, der står for undervisningen. Vi vil gerne have forskningsbaseret undervisning. Men man fornemmer ofte, at de underviser af pligt, ikke af lyst, og det bliver derfor ofte lidt tungt og uengageret. Hvorimod det stort set altid er godt, når det er studenterundervisere, der står for undervisningen”.