Skip to main content

Det virtuelle ambulatorium

Et projekt på OUH skal afdække, om det i fremtiden vil være muligt, at patienter kan spare fysiske besøg på hospitalet, og i stedet selv kan bestille konsultationer, udfylde medicinkort, og få relevante informationer i et virtuelt venteværelse og ambulatorium

Screenshot af CareRoom-app’en i funktion på iPhone. Foto: iTunes
Screenshot af CareRoom-app’en i funktion på iPhone. Foto: iTunes

Torben Svane Christensen, torben.christensen@mail.dk

16. jun. 2015
5 min.

Patienten downloader en app, der hedder CareRoom, og så er vejen banet for det virtuelle ambulatorium med et venteværelse, hvor patienterne kan bruge ventetiden på at udfylde skemaer eller skrive en kort status om, hvordan det er gået siden sidste konsultation. Patienten logger sig på et kvarter før, vedkommende har fået en tid, der er booket på forhånd. Patienten, der sidder med sin egen stationære computer, smartphone eller tablet, får et billede af lægen han skal møde, eller en video af afdelingen og ambulatoriet. Lægen kan tilsvarende se på sin skærm, når patienten er klar, og starter opkoblingen til patienten, når konsultationen kan begynde. I forbindelse med konsultationen kan lægen uploade relevant materiale til patienten.

”Jeg kan i princippet sidde derhjemme og lave de her konsultationer. Vi kan spare faciliteter, og vi ved, at der ikke bliver den samme plads til ambulatorier på det nye sygehus. Tilbuddet kan ikke erstatte konsultationer, hvor patient og læge mødes fysisk, men det kan blive et godt supplement. Den første konsultation skal altid foregå ved, at patienten møder op her på sygehuset, og så kan de få mulighed for at bruge det virtuelle ambulatorium fremadrettet,” siger Steen Bonnema, overlæge, klinisk lektor, ph.d., dr.med. på Endokrinologisk afd.M på OUH.

Det er hans thyroidea-patienter, der er med i pilotprojektet. Der er 17 ud af 22 adspurgte patienter, der indtil videre har sagt ja til at være med. Deltagerne spænder aldersmæssigt fra 31 til 70 år. Det tilstræbte antal deltagere er foreløbigt 50 patienter. Når patienterne besøger det virtuelle venteværelse og ambulatorium, bliver de efterfølgende interviewet af en sygeplejerske om oplevelsen. Svarene bliver brugt til at vurdere og videreudvikle tilbuddet.

Behovsdrevet booking

Det var afdelingssygeplejerske Anette Agerholm fra Endokrinologisk Afdeling M på OUH, der kom på ideen med at give patienterne mulighed for at erstatte besøg i ambulatoriet med en konsultation via internettet, hvor sundhedspersonalet og patienten kan se hinanden, og der kan udveksles informationer mellem de to parter.

Jeg kan i princippet sidde derhjemme og lave de her konsultationer Steen Bonnema, overlæge på Endokrinologisk afd.M, OUH

”Vi lavede en spørgeskemaundersøgelse i vores venteværelse. Her spurgte vi patienterne, om de ville bruge et tilbud, hvor de kunne få en konsultation med en læge eller en sygeplejerske via internettet på deres eget udstyr. Ud af 100 adspurgte sagde 79 patienter ja,” fortæller Anette Agerholm.

Firmaet Viewcare har udviklet softwaren, der blandt andet er blevet brugt i Viborg Kommune, men her stillede kommunen hardwaren til rådighed for borgerne.

”Det nye i det her projekt er blandt andet, at patienterne kan bruge systemet med deres egne computere, smartphones eller tablets, så der ikke bliver en merudgift for sundhedsvæsenet. Men det er så også den største udfordring, fordi der er så meget forskelligt udstyr. Det kræver for eksempel, at der er et webkamera i patientens udstyr. På Microsoft-baseret udstyr skal styresystemet være Windows 7 eller nyere, men der er fortsat patienter, der kører med Windows XP eller Vista,” siger hun.

Visionen er bl.a. at tilbuddet skal være behovsdrevet, så patienten selv kan booke en tid, når der er brug for det.

”Det kræver så en eller anden form for kontrolsystem, så der ikke er patienter med kroniske forløb, der falder igennem systemet og ikke får konsultationer. Med hensyn til datasikkerheden, så har firmaet garanteret os, at det er i orden,” siger hun.

OUH har lavet en aftale med Region Sjælland, så det fynske sygehus modtager nu sjællandske patienter.

”Vi oplever afbud fra nogle patienter, som føler det er en barriere at køre over broen. Så det virtuelle ambulatorium er også en oplagt mulighed for disse patienter,” siger Anette Agerholm.

Patient udfylder medicinkort

Systemet giver en masse muligheder i fremtiden.

”Jeg kan sagtens se, at patienterne kunne være med til at udfylde medicinkort, eller at blodprøvekontroller kunne klares over internettet. Det skal være muligt for patienten selv at booke næste konsultation. Det kunne også være gavnligt, hvis hvert virtuelle venteværelse var unikt for hver fagperson, så det var de informationer og skemaer, lige netop jeg skulle bruge, der var tilgængelige i mit venteværelse. At det blev en portal, hvor alt relevant materiale kan tilgås og downloades.” siger Steen Bonnema.

Men der er også et økonomisk spørgsmål, der skal afklares.

”Som det er nu, bliver en videokonsultation ikke honoreret som en konsultation, hvor vi fysisk møder patienten. Det problem skal vi naturligvis have løst, siger overlægen.

Med systemet kan lægen også optage samtalen til senere brug.

”Det sker selvfølgeligt kun, hvis patienten giver sin accept. Dels kan patienten gense konsultationen bagefter. Men vi kan også bruge det i uddannelsen af nye læger,” siger han.

Hvis der sidder en pårørende i en anden landsdel er der mulighed for, at vedkommende kan blive koblet på en konsultation. Det samme kan hjemmeplejen og andre relevante fagpersoner.

”Der er en lille udfordring i, at jeg sidder med to skærme, hvor jeg ser patienten på én skærm, og så har jeg en skærm med journalen, så jeg bliver nødt til at kigge væk fra patienten og webkameraet. Men det er bare et spørgsmål om skærmteknik, der kan læres,” siger han.

Vinder tilbuddet indpas i en større skala, vil det betyde en masse afledte besparelser i forhold til, hvis patienten skulle møde op på sygehuset. Der bliver brug for færre p-pladser, og de fysiske rammer i ambulatoriet bliver aflastet.

”Det vil jo også betyde besparelser for samfundet, når en konsultation kan klares ved, at en patient går ind i et uforstyrret rum på sin arbejdsplads med sin smartphone, i stedet for at skulle holde fri i flere timer for at komme herind. En hel del patienter bryder sig generelt ikke om at komme på sygehuset, så det vil også være med til at mindske sygeliggørelsen af patienterne,” siger Steen Bonnema.