Skip to main content

En fjerdedel af patienterne får ikke talt med lægen

En ud af fire patienter får ikke talt med lægen om deres spørgsmål og bekymringer, viser ny undersøgelse fra Dansk Selskab for Patientsikkerhed. Det tal er alt for højt, siger selskabets direktør.

(Foto: /colourbox.com)

Anders Heissel, ah@dadl.dk

22. sep. 2014
3 min.

Langt de fleste patienter har spørgsmål og bekymringer, som de gerne vil have afklaret med lægen, men når patienterne forlader hospitalet har en fjerdedel slet ikke fået svar på spørgsmålene.

Faktaboks

Fakta

Det viser en ny undersøgelse, som Dansk Selskab for Patientsikkerhed og TrygFonden står bag og som første gang afdækker, hvordan patienter oplever mødet med læger, sygeplejersker og andet personale i det danske sundhedsvæsen.

Selv om sundhedsvæsenet mange steder er kommet langt med at sætte patienten i centrum og forbedre patientkommunikationen, så dokumenterer undersøgelsen samtidig, at der endnu er et stykke vej, siger Beth Lilja, direktør i Dansk Selskab for Patientsikkerhed.

Lægen er den faglige ekspert. Men patienten er ekspert i patienten. Ingen ved mere om patienten end patienten selv, og den viden er afgørende for et succesfuldt behandlingsforløb. Beth Lilja, direktør i Dansk Selskab for Patientsikkerhed

”Tallene peger på, at sundhedsvæsenet har en stor opgave foran sig med at skabe rammer og en kultur, der sætter den enkelte patient i centrum, og hvor mange patienter ikke føler, de skal kæmpe for at blive set og hørt,” siger Beth Lilja.

Det er Dansk Selskab for Patientsikkerhed, der sammen med TrygFonden står bag undersøgelsen, som er udført af Enhed for Evaluering og Brugerinddragelse under Region Hovedstaden.

I alt 96 procent af patienterne i undersøgelsen føler sig "i nogen grad" eller "i høj grad" behandlet med "respekt og værdighed", når de bliver indlagt på et sygehus i Danmark. Men 24 procent af patienterne i undersøgelsen har spørgsmål eller bekymringer, de ikke får talt med sundhedspersonalet om.

Og når patienternes spørgsmål og bekymringer ikke kommer frem, giver det mere usikkerhed hos patienterne og generelt et mindre tilfredsstillende behandlingsforløb. Derfor understreger Gurli Martinussen, direktør i TrygFonden, at sundhedsvæsenet bliver bedre og tryggere, når vi fremmer dialog og samarbejde mellem patienter og personale.

”Mangel på kommunikation mellem patienter og personale giver utryghed, risiko for misforståelser og en risiko for, at patienterne ikke får den behandling, de selv ønsker,” siger hun.

I undersøgelsen har man for første gang spurgt et repræsentativt udsnit af patienter, hvordan de oplever mødet med læger, sygeplejersker og andet sundhedspersonale. Får patienterne stillet de spørgsmål, de gerne vil? Lytter personalet til patienterne?

Formålet med høringen er - blandt andet på baggrund af rapportens resultater - at forpligte sundhedsvæsenets aktører på større inddragelse af patienternes ønsker og behov. Men patienterne selv skal også på banen og komme frem med deres bekymringer og spørgsmål.

”Lægen er den faglige ekspert. Men patienten er ekspert i patienten. Ingen ved mere om patienten end patienten selv, og den viden er afgørende for et succesfuldt behandlingsforløb,” siger direktør Beth Lilja.

Resultaterne af undersøgelsen bliver fremlagt til høringen "Med patienten som partner - fra vilje til handling" den 29. september på Axelborg i København.