Lungelægen Irene Frachon (charmerende spillet af Sidse Babett Knudsen) fatter sammen med sine kolleger på universitetshospitalet i Brest mistanke til, at det populære slankemiddel Mediator kan medføre alvorlige bivirkninger som hjerteklapsygdom, da flere hendes patienter får symptomer. Frachon arbejder på et mindre universitetshospital i byen Brest og har ingen forskningserfaring, men båret af passioneret indignation og omsorg for patienterne allierer hun sig med et lille forskerhold ledet af professor Bihan (Benoit Magimel) og sammen får de skaffet beviser.
Frachon og forskerholdet fremlægger mistanken og den bekræftende undersøgelse for lægemiddelstyrelsen, der arrogant affejer den uerfarne udkantslæge og forskerholdets fund med hån for manglende kompetence og bureaukratiske fejl. Medicinalfirmaet har tidligere haft en lignende skandale og fornemmer hurtigt truslen. Nu er hun oppe imod ikke blot sundhedsmyndighederne, men også det kapitaltunge medicinalfirma Servier, der tager det tunge skyts i brug i krigen for at beskytte deres produkt. Ikke kun Frachon rammes af kuglerne, men også hendes støtter må føle i den opslidende kamp, og gnidninger opstår. Trods gentagne nederlag, svigtende støtter og en tiltagende følelse af utryghed og paranoia vender Frachon tilbage med fornyet indignation og vinder nye støtter for sin sag.
Gentagne gange føres beskueren til den oprørte bretonske kyst, hvor Irene både helt konkret og i overført betydning befinder sig midt i enorme dønninger, hvor hun knap kan holde hovedet oven vande. Men kærligheden til patienterne og kampen for retfærdigheden holder hende oppe, og det skal snart vise sig, at retfærdigheden lader vente på sig.
Filmen er et helteepos om den uselviske læge, der tager kampen op mod mastodonterne for patienternes skyld. Den autentiske historie om den heltemodige Irene Frachon er imponerende i sig selv, filmisk er der dog ikke tale om et mesterværk, og filmen bæres i høj grad af Sidse Babetts karakter. På frit flydende fransk iblandet danske eder og forbandelser skildrer Babett Knudsen den fandenivoldske trods og ukuelige retfærdighedssans, der driver Frachon. Og det gør hun godt. Faktisk så godt at man tilgiver filmen det noget forudsigelige David-Goliat-tema.
God tur i biffen! À