Skip to main content

Lægeforeningen: Vi er ikke klar til real-time journaler

FOLKEMØDE: Hvis patienten kan følge med i deres prøver i real-time og maile eller chatte med lægen, vil det frigøre ressourcer, men organisationen mangler ifølge Lægeforeningen.

Foto: Alexander Tange
Foto: Alexander Tange

Alexander Tange, ata@dadl.dk

17. jun. 2016
2 min.

Teltet i Allinge er proppet. Muligvis fordi det står øsregner udenfor, men med stor sandsynlighed, fordi Lægeforeningen, Region Hovedstaden og Danske Patienter diskuterer, om patienter skal kunne se deres journal opdateret i realtime, altså med det samme der foreligger prøveresultater.

Som journalen fungerer nu, kan patienter logge på sundhed.dk og se deres prøveresultater tre dage efter, de er færdige. Det store spørgsmål i dagens debat er, om sundhedsvæsenet er klar til, at patienter kan se prøveresultater i samme sekund, de er færdige, og ringe eller maile med lægen direkte fra journalen. Det kan man nemlig allerede med Sundhedsplatformen.

Deltagerne i debatten kunne markere, om de var interesserede i at få realtime adgang til deres journal. Foto: Alexander Tange

Debatten er mellem Karin Friis Bach (R), som er Regionsrådsmedlem og formand for Sundhedsudvalget i Region Hovedstaden og Helene Westring Hvidman, som er formand for Lægeforeningen Hovedstaden, samt Annette Wandel, chef for kvalitet og politik i Danske Patienter. Alle er enige om, at realtime adgang allerede er et vilkår i det moderne sundhedsvæsen.

”Det er en god ting, fordi det f.eks. frigør resourcer hos de kroniske patienter, som er gode til at monitorere egen sygdom, og som så ikke behøver sidde i ambulatoriet, når de ser deres prøvesvar. Problemet er, at organisationen ikke er der,” siger Helene Westring Hvidmand.

Med organisation mener hun, at der f.eks. ikke er en hotline, patienter kan ringe på, hvis de er bekymrede for deres prøvetal. Læger kan ikke forvente, patienterne forstår deres prøveresultater fuldstændigt, men Karen Friis Bach (R) advarer alligevel mod, at undervurdere patienterne.

”Er det ikke spild af tid, altid at være klar til at svare på spørgsmål om patientens resultater, når vi nu kan vente i tre dage, som vi gør nu?” spørger en speciallæge blandt publikum.

”Sundhedsvæsenet er under massivt pres. Vi får flere opgaver, mere data og der bliver flere og flere ældre. Derfor må vi snakke om at prioriterer, og det gælder også det her spørgsmål,” siger Helene Westring Hvidmand.

”Det er ikke nok for mig som læge, at mine patienter kan kontakte mig. Jeg skal også have rammerne for at kunne nå at læse deres mails. Ellers nytter det ikke noget,” siger Helene Westring Hvidmand.