Skip to main content

Læger: Uambitiøs evaluering af patientklagesystemet

Både Lægeforeningen og Dansk Sygeplejeråd er uforstående over for, at de sundhedsprofessionelle ikke er blevet spurgt om deres vurdering af patientklagesystemet.

Foto: Klaus Larsen
Foto: Klaus Larsen
15. apr. 2015
2 min.

I den netop offentliggjorte evaluering af Sundhedsvæsenets Patientklagesystem er læger og sygeplejersker reelt ikke blevet inddraget. Det er de uforstående over for og kritiserer evalueringen, skriver Lægeforeningen i en pressemeddelelse.

Patienterne skal naturligvis spørges. Men det er gammeldags og uambitiøst kun at basere en vurdering af et klagesystem på en part og helt styre uden om de mennesker, der arbejder i sundhedsvæsenet. Læger, sygeplejersker og andre sundhedsprofessionelle vil gerne lære af klagesager og bidrage til at undgå fejl og misforståelser. Derfor er vores vurdering af systemet også vigtig Mads Koch Hansen, formand for Lægeforeningen

Evalueringen indeholder kun sporadiske gengivelser af udsagn fra personer fra fagorganisationer, hvor der derimod er udført større interviews med patienter.

”Patienterne skal naturligvis spørges. Men det er gammeldags og uambitiøst kun at basere en vurdering af et klagesystem på en part og helt styre uden om de mennesker, der arbejder i sundhedsvæsenet. Læger, sygeplejersker og andre sundhedsprofessionelle vil gerne lære af klagesager og bidrage til at undgå fejl og misforståelser. Derfor er vores vurdering af systemet også vigtig”, siger Mads Koch Hansen, formand for Lægeforeningen.

Henvendelse til Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse

Lægeforeningen og Dansk Sygeplejeråd har i en fælles henvendelse til Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse givet udtryk for, at der burde være vægtet anderledes i vurderingen, som er udført af firmaet COWI.

Lægerne og sygeplejerskerne anbefaler i henvendelsen, at man skal forsøge at løse alle klagesager ved et dialogmøde mellem patienten og de relevante sundhedspersoner.

”Det er dybt problematisk, at kun 30 procent af patienterne vejledes om, hvad en dialog med ansatte i sundhedsvæsenet indebærer. Netop dialogen med patienterne er et effektivt middel for de sundhedsprofessionelle til at lære af patienten oplevelser og eksempelvis ændre de procedurer, der har ført til, at patienten ønsker at klage,” siger Grete Christensen, formand for Dansk Sygeplejeråd.

Begge organisationer er enige om, at sundhedsprofessionelle skal kunne anke afgørelser i disciplinærnævnssager, da retssikkerheden skal være i orden, hvilket den ifølge Lægeforeningen ikke er i dag.

Læs også: Alle patientklager bør udløse dialog med lægen