Lægernes Pension – Generalforsamling 2018

Der er generalforsamling i Lægernes Pension fredag den 20. april 2018 kl. 13 på Comwell Kolding.

2. apr. 2018

Generalforsamlingen består i år af 118 delegerede, som er valgt blandt pensionskassens medlemmer. Som medlem af Lægernes Pension har du ret til at deltage i generalforsamlingen og tage ordet. Det er dog kun de delegerede, der har stemmeret. Hvis du ikke er delegeret, men ønsker at møde på generalforsamlingen, skal du give os besked senest 17. april 2018 på mail til gf2018@lpb.dk.

Dagsorden og forslag til
generalforsamlingen

a. Valg af dirigent

b. Godkendelse af forretningsorden for afvikling af generalforsamlingen

c. Bestyrelsens beretning om pensionskassens virksomhed i det forløbne år

d. Fremlæggelse af det af revision, bestyrelse og direktion underskrevne årsregnskab til godkendelse

e. Fastsættelse af medlemsbidrag

f. Forslag fra bestyrelsen, delegerede eller medlemmer

g. Godkendelse af lønpolitik

h. Bestyrelsens vederlag

i. Valg af bestyrelse

j. Valg af revisorer

k. Eventuelt

Under punkt f vil følgende forslag fra bestyrelsen og delegerede blive behandlet:

Forslag 1 fra bestyrelsen

Tilpasning af pensionsordningen i Lægernes Pension til ændringer af folkepensionsalderen.

Forslag 2 fra bestyrelsen

Forenkling af bestemmelsen om tidligste tidspunkt for udbetaling af alderspension.

Forslag 3 fra bestyrelsen

Udvidelse af adgangen til at etablere pensionsordninger, hvor der ikke er fradragsret/bortseelsesret for indbetalinger og skat/afgift af udbetalinger, til personer, der indbetaler fra udlandet generelt og ikke kun fra Grønland eller Færøerne samt for medlemmer, der beskattes efter den såkaldte forskerskatteordning.

Forslag 4 fra bestyrelsen

Forslag om adgang til delvist genkøb af pensionsordning til betaling af afkastskat vedrørende pensionsordningen.

Forslag 5 fra bestyrelsen

Forslag om sletning af bestemmelse.

Forslag 6 fra bestyrelsen

Tilpasning af vedtægtens bestemmelse om særlige bonushensættelser til ændrede regnskabsregler.

Forslag 7 fra bestyrelsen

Ændring af bestemmelsen om bestyrelsens konstituering.

Forslag 8 fra bestyrelsen

Forslag til generel bemyndigelse.

Forslag 1 fra delegerede –
liste Ansvarlig pension

Vi foreslår i det fremadrettede arbejde et stadigt fokus på selskaber, der udvinder fossile brændsler, hvis afbrænding ikke rummes inden for Paris-aftalens mål med sigte mod hel frihed for investeringer i kul og tjæresand. IEA og FNs klimapanel har konkluderet, at mindst 2/3 af verdens fossile reserver ikke kan afbrændes, hvis vi skal indfri målet i Paris-aftalen. Disse reserver vil derfor miste deres værdi. Kul er det fossile brændsel, som er mest skadeligt for klimaet. IEA har konkluderet, at Paris-aftalens klimamål kræver, at en hurtig udfasning af kul starter øjeblikkeligt. Forslaget indebærer, at administrationen skal udøve aktivt ejerskab over for selskaber, der udvinder kul, og dermed bidrage til ovennævnte hurtige udfasning. Forslaget indebærer desuden, at administrationen ekskluderer selskaber, som ikke reducerer kulproduktionen og/eller erstatter den med mere klimavenlige former for produktion tilstrækkeligt hurtigt. Endeligt skal administrationen redegøre for ovennævnte i den årlige beretning til generalforsamlingen.

De fuldstændige forslag kan læses på
lpb.dk.
À