Og så manede Søren Brostrøm i øvrigt til besindelse, hvad angår den nye teknologi:
”Vi hører om computeren Watson, som nogen mener er bedre til at diagnosticere, end lægerne er. Og for nogle år siden var det telemedicin, der var det forjættende nye. Og ja, det betyder meget, men hverken Watson eller telemedicin kan løse lægemangelen. Kernen i det lægelige arbejde går aldrig af mode”.
Uddannelsen inden for lægefaget er ifølge Søren Brostrøm gået forrest ved at have været åben for andre fagligheder som f.eks. pædagogik, organisationsteori og kvalitative studier. Og han sluttede sit indspark til konferencen af med at efterlyse en ”endnu større åbenhed og sensibilitet over for andre fagligheder end den naturvidenskabelige – så skal vi nok klare fremtiden”.
Konservatisme
Lars Hvilsted Rasmussen, dekan på Aalborg Universitets sundhedsvidenskabelige fakultet, gjorde det klart, at det ikke er nogen nem opgave for universiteterne at se ind i krystalkuglen.
”Der er en stor risiko for, at vi kommer til at halte bagefter, fordi vi ser udfordringerne for sent. Det er et reguleret område og en langvarig uddannelse, så vi er per definition bagefter. Den eksponentielle udvikling i viden og teknologi betyder, at den basisviden, den studerende lærer på universitetet, nærmest er momentant forældet”, lød det fra Lars Hvilsted Rasmussen, der beskrev universitetsuddannelsen af læger i Danmark som ”en dynamisk supertanker”.
”Der er et ønske om at forny den, men samtidig en enorm konservatisme. Spørger man fagspecialeprofessorerne, er der ikke noget der kan tages ud, snarere vil de gerne have mere ind”.
Og noget af det dekanen fra AAU selv efterlyste mere af, er soft skills.
”Soft skills skal vi have mere fokus på. De studerende skal uddannes til at tage ansvar, have mere dømmekraft og mere dannelse. Ligesom der skal være fokus på værdier, etik og kritisk bevidsthed”.
Viljen til at lede
Lægefaglig direktør på Aarhus Universitetshospital, Claus Thomsen, opridsede tre kompetencer, som hospitalerne og også gerne universiteterne skal bidrage til at udvikle: den gode kliniker, den gode lægelige forbedrer og evnen og viljen til at lede.
”Den dygtige læge skal evne og rumme pushet til forandringer - hele tiden. Vores diagnostiske og behandlingsmæssige tilbud til patienterne vokser hurtigere og hurtigere, og det samme gør forventningerne til dem. Både fra os selv og fra patienterne. Og lægens vigtigste opgave er at kunne stille den rette diagnose og give det bedste tilbud om behandling – i særlig grad i samarbjde med patienten og de pårørende", sagde han.
"Og det er altså ikke soft skills. Allerede Hippokrates skrev om det. Om vigtigheden af prognosen for patienten og familien i en tid, hvor der var sparsomme muligheder for at stille en diagnose og behandle. Og prognosen er fortsat det vigtigste. Det kliniske skøn skal vi træne på hospitalerne for at undgå blinde pletter. Vi skal tilbage til diffentialdiagnoserne – ellers risikerer vi tunnelsyn”, lød det fra Claus Thomsen, der fortsatte:
”Jeg oplever yngre læger, som er hunderædde for at skulle ud og at træffe beslutninger. Men det er det, man skal kunne. Og derfor skal vi dyrke det gode gamle mesterlæreprincip meget mere. Nej, det er der ikke noget nyt i. Men vi skal praktisere det meget mere. Hver dag”.
Og så slog Claus Thomsen et ordentligt slag for, at læger skal blive bedre ledere, og at flere skal interesse sig for og dygtiggøre sig inden for ledelse.
”Jeg siger ikke, at de skal blive klinikchefer, ledende overlæger, lægefaglige chefer. Men god lægelig ledelse er afgørende for, at man kan levere den kliniske kerneopgave bedst muligt inden for rammerne af muligheder, krav og økonomi”.