?
Læs mere om arbejdspladslogin her.

Content area

Nyhed / 12. jul 2017
Udbudsklinikken i den nordjyske by Pandrup, der drives af Nordic Medicare. Foto: Region Nordjylland.

Nordic Medicare i nordjysk stormvejr

Nyheder

Efter flere ugers intens kritik af udbudsklinik i Nordjylland, overvåges klinikken nu tæt af regionen, og Patientsikkerhedsstyrelsen involveres.

Dato
12. jul 2017
Forfattere
Dorte R. Jungersen, doj@dadl.dk
💬 0

Nordic Medicare, som driver 11 lægeklinikker i hele landet, er faldet i unåde i Nordjylland, hvor klinikken i Pandrup er havnet i en skylle af kritik.

Koret af kritikere tæller både politikere og patienter. I spidsen for førstnævnte står det konservative regionsmedlem og regionsrådsformandskandidat til det forestående regionsvalg, Per Larsen, som kræver, at Nordic Medicare fratages driften.

”Reelt har de patienter, der er tilknyttet klinikken, ikke et lægetilbud. Jeg er utryg ved og rystet over de katastrofale forhold. Mere end jeg har været tidligere”, siger Per Larsen med henvisning til, at der også for cirka et år siden var problemer med klinikken. Kritikpunkterne var de samme dengang som nu: patienter kan ikke komme igennem eller venter længe i telefonen eller må gå forgæves efter behandling.

Per Larsen siger til Ugeskriftet, at han dagligt modtager klager, der ifølge ham viser, at Nordic Medicare ikke magter opgaven.

”Jeg er ved at drukne i klager og har indtil nu sendt 27 klager ud til regionens patientkontor. Alene i dag har jeg modtaget tre klager. To fra patienter og en fra en sygeplejerske på et plejehjem, hvor de ikke kunne få en læge ud til en ældre, ukontaktbar dame og som derfor måtte køres på sygehus. Det er hjerteskærende beretninger, jeg bliver præsenteret for. Kun de vedholdende og ressourcestærke får en tid - resten har ikke et reelt lægetilbud”.

Utilfredsheden spænder vidt: TV 2 Nord har fortalt historien om en mandlig patient, der i efteråret 2016 henvendte sig til lægeklinikken, fordi han havde ”brune klumper” i sin urin. Her fik han taget en urinprøve, men blev ikke tilset af en læge. Det skete først et halvt år senere, hvor han fik konstateret blærekræft.

Og på Facebook beretter en kvinde, at hun en morgen ringer til lægeklinikken, fordi hun ikke kan få luft. Hun får besked på, at en læge vil ringe til hende. Det sker også – kl. 17.15, ifølge kvinden.

”Vi driver de klinikker, ingen andre vil have”

Administrerende direktør, Christian Riewerts Eriksen, Nordic Medicare, hilser velkommen, at Region Nordjylland nu videresender klager over lægefaglige forhold til Styrelsen for Patientsikkerhed.

”Det er vi faktisk rigtig glade for. Hellere det, end at politikerne begynder at tolke på enkeltsager, som vi desværre ikke kan kommentere på - hvor gerne vi end vil. Vi har tillid til, at der er nogle faglige instanser, der besidder ekspertisen til at kunne se, hvad der er op og ned”.

Men er der overhovedet ikke noget at komme efter, set med jeres øjne?

”Vi kan konstatere, at vores systemer virker, og at det faglige niveau er, som det skal være, hvilket vi har Styrelsen for Patientsikkerheds ord for. Og vi har ikke haft en eneste patienterstatningssag. Når det er sagt, har vi måske ikke været gode nok til at afstemme patienternes forventninger. Akutte patienter får selvfølgelig tid samme dag. Og det ændres der ikke på i denne ferietid, hvor vi også skal tage os af turister og patienter fra ferierende praksis. Men vi kan konstatere, at patienter, som ikke er patienter hos os, går endog meget langt i deres kritik af forholdene i Pandrup”.

Er det også svært for jer at rekruttere læger - til Pandrup og de andre steder I driver klinikker?

”Vi driver de klinikker, ingen andre vil have. Og vi formår at rekruttere læger. Ikke bare – som det ofte forlyder – på grund af lønnen. De er også tiltrukket sf vores koncept. Vi driver ikke kun klinik for at sikre lægedækningen i Nakskov, Maribo, Pandrup eller andre steder. Vi vil også gerne bryde med den måde, hvorpå man hidtil har drevet klink. F.eks. ved at kunne tilbyde den bedste telefoniske tilgængelighed, som er 8-18 på hverdage og 8-13 i weekenderne. En tilgængelighed, der er af betydning for både service og kvalitet. I Pandrup har vi både fastansatte og vikarer. Vikarer er uundgåelige i en klinik, der har åbent alle ugens dage, og hvor der er læger, der skal på kursus og på ferie. I nær fremtid får vi tre fastansatte læger tilknyttet klinikken i Pandrup. Vores største udfordring er vores kontrakter, som er begrænset til typisk fire år”.

Christiansborgs manglende forståelse

Tidligere fungerende regionsrådsformand Ninni Lodahl Gjessing (R) skrev i sidste uge til Per Larsen, at der på baggrund af Patientsikkerhedsstyrelsens tilsyn i klinikken for nylig ikke er ”viden om aktuelle udfordringer med klinikkens faglige niveau”.

Alligevel har regionen nu videresendt de klager af sundhedsfaglig karakter - som Per Larsen har modtaget - til Styrelsen for Patientsikkerhed. Det er klager, der knytter an til ”manglende eller forsinkede receptfornyelser og henvisninger, utilstrækkelig diagnostik, forkert medicin”.

Nordic Medicare imødegår på sin hjemmeside anklagerne: ”Fagligheden i vores lægeklinik i Pandrup er dokumenterbar i top”, hedder det.

Derudover henvises der til, at de har fået ”ros” fra Patientsikkerhedsstyrelsen, da den for nylig udførte tilsyn i klinikken. At de har åbent alle ugens dage, og at alle akutte patienter får tid samme dag. At ingen klagesager er mundet ud i kritik af klinikken, og at Region Nordjylland i klinikkens levetid kun har modtaget 29 klager.

Men de argumenter giver Per Larsen ikke meget for. Og spørger man den konservative spidskandidat, hvem der skal tage over, hvis Nordic Medicare sættes på porten, lyder svaret:

”Ja, allerhelst så jeg jo, at det var almen praksis, der stod for driften. Den mulighed fordrer, at der tilføres ekstra kapacitet til almen praksis i form af mere hjælpepersonale og ved at forlænge økonomiprotokollatet. Men det er der som bekendt ikke forståelse for på Christiansborg. Så derfor må regionen overtage driften”.

Nordic Medicare skriver på sin hjemmeside, at du viderebringer historier, som har til formål at ”smøre” din ”valgmaskine”?

”Den anklage kan jeg kun ryste på hovedet ad”.

Endvidere erklærer Per Larsen sig ”rystet over, at regionen har dispenseret fra reglen om, at det er speciallæger i almen medicin, der skal betjene klinikken. Det er nyt for mig”.

Det har desværre ikke været muligt at få en kommentar fra konstitueret direktør i regionens afdeling for Patientforløb, Henrik Sprøgel, der holder ferie.

Tidligere drev regionen selv klinik på matriklen i Pandrup. Men da lovgivningen i 2015 kun gav regionen mulighed for at drive klinik i maksimalt to år, blev driften sendt i udbud, og Nordic Medicare har drevet klinikken siden december 2015.

Region Nordjyllands aftale med Nordic Medicare indebærer, at patienterne skal kunne få en tid inden for fem dage. Lever de ikke op til det, er det ifølge regionen et brud på aftalen, har Henrik Sprøgel slået fast. Den 5. juli blev der afholdt møde mellem regionen og klinikkens ledelse, og her blev der indgået en række aftaler vedrørende bl.a. ventetider i telefonen og på konsultation, og regionen vil følge klinikken tæt, bl.a. ved at sende medarbejdere på uanmeldt besøg.

”Klap lige hesten”

Heller ikke Venstre-borgmester i Jammerbugt Kommune, Mogens Gade, er udbudsklinikken venligt stemt.

”Man må sige, der trænger til at blive rusket op i fagligheden hos Nordic Medicare. Der er rigtig mange ting, der tyder på, at de ikke overholder de aftaler, de har med Region Nordjylland om at drive en lægeklinik, hvor ventetider og fagligheden er i top”, udtalte han forleden til TV 2 Nord.

Og Venstres medlem af regionsrådet og spidskandidat til det forestående regionsrådsvalg, Lone Sondrup, udtaler til dagens Nordjyske, at der er tale om "en alvorlig sag, men hun mener også, at Nordic Medicare "lader til at være udsat for lidt af en hetz".

”Jeg forstår, at mange klager over ventetid, når de kontakter klinikken. Men når jeg ringer til min læge, kan det da også tit være rigtig svært at komme igennem”, udtaler Lone Sondrup til avisen.

Hendes partifælle, fungerende regionsrådsformand Jess V. Laursen opfordrer ligefrem til, at ”klappe hesten": Der er helt sikkert nogen, der har oplevet lange ventetider – når der er røg, har der også været ild. Men den lægefaglige kvalitet er jeg ikke bekymret for. Det er fint, at Patientsikkerhedsstyrelsen ser på de klager, vi har videresendt dem. Og sagen bliver et lukket punkt på regionsrådsmødet efter sommerferien. Jeg vil ikke kalde det hverken en shitstorm eller en hetz, men i dag er det meget let at skrive under på noget og fare frem med bål og brand”.

Jess V. Laursen henviser her bl.a. til, at der i lokalområdet er igangsat en underskriftindsamling med ét formål: at få lukket klinikken.

Underskrifter, som skal afleveres, når regionsrådet holder møde d. 29. august.

Også Nordic Medicare klinik i Nakskov var sidste sommer i vælten.

Her var kritikken af den dengang blot tre måneder gamle klinik nogenlunde den samme, som den der rettes mod klinikken i Pandrup: Flere ugers ventetid på at blive tilset af en læge, stor udskiftning blandt lægerne og lang ventetid i konsultationen.

Læs også: Udbudsklinik i Nordjylland skal boostes efter kritik

Læs også: Lægeklinikker etablerer patientråd

Læs også: Nordic Medicare-direktør må ikke selv fungere som almenmediciner

💬 0 Kommentarer

Right side

Nr. 14/2017

EmediateAd

EmediateAd

Senest kommenteret

HPV – skal vi vaccinere drenge?
💬
2
Flemming Amter 21. jul 2017 13:33
Lægeforeningen: OK til forsøg med nyt patientregister
💬
1
Thomas Birk Kristiansen 21. jul 2017 07:09
”Brandslukning uden overblik”
💬
3
Rune Jacobsen 20. jul 2017 16:44

EmediateAd

EmediateAd

EmediateAd

EmediateAd

Nyeste debat