Skip to main content

Nordic Medicare i nordjysk stormvejr

Efter flere ugers intens kritik af udbudsklinik i Nordjylland, overvåges klinikken nu tæt af regionen, og Patientsikkerhedsstyrelsen involveres.

Udbudsklinikken i den nordjyske by Pandrup, der drives af Nordic Medicare. Foto: Region Nordjylland.
Udbudsklinikken i den nordjyske by Pandrup, der drives af Nordic Medicare. Foto: Region Nordjylland.

Dorte R. Jungersen, doj@dadl.dk

12. jul. 2017
9 min.

Nordic Medicare, som driver 11 lægeklinikker i hele landet, er faldet i unåde i Nordjylland, hvor klinikken i Pandrup er havnet i en skylle af kritik.

Koret af kritikere tæller både politikere og patienter. I spidsen for førstnævnte står det konservative regionsmedlem og regionsrådsformandskandidat til det forestående regionsvalg, Per Larsen, som kræver, at Nordic Medicare fratages driften.

”Reelt har de patienter, der er tilknyttet klinikken, ikke et lægetilbud. Jeg er utryg ved og rystet over de katastrofale forhold. Mere end jeg har været tidligere”, siger Per Larsen med henvisning til, at der også for cirka et år siden var problemer med klinikken. Kritikpunkterne var de samme dengang som nu: patienter kan ikke komme igennem eller venter længe i telefonen eller må gå forgæves efter behandling.

Per Larsen siger til Ugeskriftet, at han dagligt modtager klager, der ifølge ham viser, at Nordic Medicare ikke magter opgaven.

”Jeg er ved at drukne i klager og har indtil nu sendt 27 klager ud til regionens patientkontor. Alene i dag har jeg modtaget tre klager. To fra patienter og en fra en sygeplejerske på et plejehjem, hvor de ikke kunne få en læge ud til en ældre, ukontaktbar dame og som derfor måtte køres på sygehus. Det er hjerteskærende beretninger, jeg bliver præsenteret for. Kun de vedholdende og ressourcestærke får en tid - resten har ikke et reelt lægetilbud”.

Utilfredsheden spænder vidt: TV 2 Nord har fortalt historien om en mandlig patient, der i efteråret 2016 henvendte sig til lægeklinikken, fordi han havde ”brune klumper” i sin urin. Her fik han taget en urinprøve, men blev ikke tilset af en læge. Det skete først et halvt år senere, hvor han fik konstateret blærekræft.

Og på Facebook beretter en kvinde, at hun en morgen ringer til lægeklinikken, fordi hun ikke kan få luft. Hun får besked på, at en læge vil ringe til hende. Det sker også – kl. 17.15, ifølge kvinden.

Fakta

Fakta

Christiansborgs manglende forståelse

Tidligere fungerende regionsrådsformand Ninni Lodahl Gjessing (R) skrev i sidste uge til Per Larsen, at der på baggrund af Patientsikkerhedsstyrelsens tilsyn i klinikken for nylig ikke er ”viden om aktuelle udfordringer med klinikkens faglige niveau”.

Alligevel har regionen nu videresendt de klager af sundhedsfaglig karakter - som Per Larsen har modtaget - til Styrelsen for Patientsikkerhed. Det er klager, der knytter an til ”manglende eller forsinkede receptfornyelser og henvisninger, utilstrækkelig diagnostik, forkert medicin”.

Nordic Medicare imødegår på sin hjemmeside anklagerne: ”Fagligheden i vores lægeklinik i Pandrup er dokumenterbar i top”, hedder det.

Derudover henvises der til, at de har fået ”ros” fra Patientsikkerhedsstyrelsen, da den for nylig udførte tilsyn i klinikken. At de har åbent alle ugens dage, og at alle akutte patienter får tid samme dag. At ingen klagesager er mundet ud i kritik af klinikken, og at Region Nordjylland i klinikkens levetid kun har modtaget 29 klager.

Men de argumenter giver Per Larsen ikke meget for. Og spørger man den konservative spidskandidat, hvem der skal tage over, hvis Nordic Medicare sættes på porten, lyder svaret:

”Ja, allerhelst så jeg jo, at det var almen praksis, der stod for driften. Den mulighed fordrer, at der tilføres ekstra kapacitet til almen praksis i form af mere hjælpepersonale og ved at forlænge økonomiprotokollatet. Men det er der som bekendt ikke forståelse for på Christiansborg. Så derfor må regionen overtage driften”.

Nordic Medicare skriver på sin hjemmeside, at du viderebringer historier, som har til formål at ”smøre” din ”valgmaskine”?

”Den anklage kan jeg kun ryste på hovedet ad”.

Endvidere erklærer Per Larsen sig ”rystet over, at regionen har dispenseret fra reglen om, at det er speciallæger i almen medicin, der skal betjene klinikken. Det er nyt for mig”.

Det har desværre ikke været muligt at få en kommentar fra konstitueret direktør i regionens afdeling for Patientforløb, Henrik Sprøgel, der holder ferie.

Tidligere drev regionen selv klinik på matriklen i Pandrup. Men da lovgivningen i 2015 kun gav regionen mulighed for at drive klinik i maksimalt to år, blev driften sendt i udbud, og Nordic Medicare har drevet klinikken siden december 2015.

Region Nordjyllands aftale med Nordic Medicare indebærer, at patienterne skal kunne få en tid inden for fem dage. Lever de ikke op til det, er det ifølge regionen et brud på aftalen, har Henrik Sprøgel slået fast. Den 5. juli blev der afholdt møde mellem regionen og klinikkens ledelse, og her blev der indgået en række aftaler vedrørende bl.a. ventetider i telefonen og på konsultation, og regionen vil følge klinikken tæt, bl.a. ved at sende medarbejdere på uanmeldt besøg.

”Klap lige hesten”

Heller ikke Venstre-borgmester i Jammerbugt Kommune, Mogens Gade, er udbudsklinikken venligt stemt.

”Man må sige, der trænger til at blive rusket op i fagligheden hos Nordic Medicare. Der er rigtig mange ting, der tyder på, at de ikke overholder de aftaler, de har med Region Nordjylland om at drive en lægeklinik, hvor ventetider og fagligheden er i top”, udtalte han forleden til TV 2 Nord.

Og Venstres medlem af regionsrådet og spidskandidat til det forestående regionsrådsvalg, Lone Sondrup, udtaler til dagens Nordjyske, at der er tale om "en alvorlig sag, men hun mener også, at Nordic Medicare "lader til at være udsat for lidt af en hetz".

”Jeg forstår, at mange klager over ventetid, når de kontakter klinikken. Men når jeg ringer til min læge, kan det da også tit være rigtig svært at komme igennem”, udtaler Lone Sondrup til avisen.

Hendes partifælle, fungerende regionsrådsformand Jess V. Laursen opfordrer ligefrem til, at ”klappe hesten": Der er helt sikkert nogen, der har oplevet lange ventetider – når der er røg, har der også været ild. Men den lægefaglige kvalitet er jeg ikke bekymret for. Det er fint, at Patientsikkerhedsstyrelsen ser på de klager, vi har videresendt dem. Og sagen bliver et lukket punkt på regionsrådsmødet efter sommerferien. Jeg vil ikke kalde det hverken en shitstorm eller en hetz, men i dag er det meget let at skrive under på noget og fare frem med bål og brand”.

Jess V. Laursen henviser her bl.a. til, at der i lokalområdet er igangsat en underskriftindsamling med ét formål: at få lukket klinikken.

Underskrifter, som skal afleveres, når regionsrådet holder møde d. 29. august.

Også Nordic Medicare klinik i Nakskov var sidste sommer i vælten.

Her var kritikken af den dengang blot tre måneder gamle klinik nogenlunde den samme, som den der rettes mod klinikken i Pandrup: Flere ugers ventetid på at blive tilset af en læge, stor udskiftning blandt lægerne og lang ventetid i konsultationen.

Læs også: Udbudsklinik i Nordjylland skal boostes efter kritik

Læs også: Lægeklinikker etablerer patientråd

Læs også: Nordic Medicare-direktør må ikke selv fungere som almenmediciner