Skip to main content

Nudging får folk til at tage stilling til organdonation

Et forsøg med en pop-op boks på sundhed.dk, der skulle få portalens brugere til at tage stilling til organdonation, har givet over ti tusind flere beslutninger end sædvanligt.

2. nov. 2015
1 min.

I maj lancerede sundhed.dk og Sundhedsstyrelsen et eksperiment, hvor de borgere, der besøgte sundhed.dk i den pågældnende måned, blev mødt af en pop-op-boks, som skulle få dem til at tage stilling til organdonation.

Eksperimentet var et samarbejde mellem adfærdsforskeren Pelle Guldborg Hansen fra Roskilde Universitet, sundhed.dk og Sundhedsstyrelsen.

Nu er forsøget afrapporteret, skriver Roskilde Universitets avis Rubrik.

»Vi har helt klart kunnet se en effekt. Vi kunne se en stigning, for ifølge tal fra Sundhedsstyrelsen tog 10.914 flere stilling til organdonation i denne måned sammenlignet med gennemsnittet for samme måned gennem de sidste tre år. Nu skal vi så ind og finde ud af, hvilken betydning andre faktorer har haft, men der er ingen tvivl om, at der var en flot effekt,« siger Pelle Guldborg Hansen til avisen.

»De næste spørgsmål er så, hvor langt man kan nå med problemet, hvis man fortsætter. Man kan også overveje, om man skal stille spørgsmålet på borger.dk, eller om man skal sende en mail ud til folks elektroniske postkasse. Skal spørgsmålet kun poppe op én gang i dit liv, én gang om året, eller hver gang du flytter?,« siger Pelle Guldborg Hansen.