Skip to main content

Alt er stillet klar til en operation eller en undersøgelse, og så dukker patienten ikke op. Det er dagligdag for mange læger og sygeplejersker på landets sygehuse.

»Vi har i urologisk ambulatorium konstateret, at flere patienter ikke møder op til aftalt tid. Vi har lang ventetid og vil gerne være effektive og udnytte ressourcerne bedst muligt, og derfor ærgrer det os, at der dagligt udebliver mellem tre og fire patienter«, skriver oversygeplejerske Bente Trier Kaarup, Urologisk Afdeling, sygehuset i Fredericia i en blog på hjemmesiden.

På afdelingen har personalet lavet en miniundersøgelse, hvor de i en måned, 16 hverdage, har registreret, hvor mange patienter der ikke mødte op, deres alder, og hvad de skulle have foretaget her.

Undersøgelsen viste, at udeblivelsen varierede mellem nul og ni patienter om dagen. Aldersmæssigt var alle grupper repræsenteret - dog med flest udeblivelser blandt de 21-40-årige (29 pct.) og de 61-80-årige (35 pct.).

»Vi bruger en del ressourcer på at forberede et patientbesøg i ambulatoriet, og når patienten ikke møder op, er der efterfølgende en læge, som skal tage stilling til, om patienten skal genindkaldes, afsluttes eller have en anden plan«, skriver Bente Trier Kaarup, der opfordrer borgerne til at komme med gode tips til, hvordan de mange udeblivelser kan nedbringes.

Påmindelser hjælper

Det samme billede tegner sig længere vest på. Carina Eg, koordinerende lægesekretær på Endokrinologisk Klinik Sydvestjysk Sygehus, oplyser, at der i den første halvdel af 2007 var et stort antal udeblivelser.

»Vi har i en forsøgsperiode prøvet at skrive til de patienter, der skulle til øjenscreening cirka en uge før og minde dem om tiden. Vi har ikke lavet nogen egentlig opgørelse over det, men det er helt klart, at færre patienter udebliver«, siger Carina Eg.

Klinikken indkaldte i årets første seks måneder 8.747 patienter. Af dem dukkede 6,85 % ikke op, svarende til 594 patienter.

»I vores lægeambulatorier har vi valgt at »overbooke«. Det foregår på den måde, at der til hver enkelt patient er sat mindre tid af i bookingsystemet, end hvad der egentligt er brug for. Tiden indhentes i løbet af dagen, når patienter udebliver. Dog skal det siges, at de dage, hvor ingen patienter udebliver, vil der naturligvis være lidt længere ventetid«, siger Carina Eg.

På Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg er man ved at indføre et nyt bookingsystem, der skal indeholde en facilitet, som via sms minder patienterne om deres aftale.

Bruge penge bedst muligt

Problemet med patienter, der udebliver, er ikke lige stort alle steder, og der kan være afdelinger på et sygehus, der oplever det som et stort problem, mens det på samme sygehus er et stort set ukendt fænomen på andre afdelinger.

»Der eksisterer ikke en aktuel statistik over fænomenet. Sidste år konstaterede sygehusledelsen i Sygehus Fyn, at det ikke er et nævneværdigt problem hos os, og derfor har vi valgt ikke at bruge ressourcer på det«, oplyser Peder Jest, cheflæge på Sygehus Fyn, Svendborg

På Vejle/Give Sygehus oplyser Kenneth Seerup Jørgensen, administrationschef, at udeblivelser til operationer ikke er det store problem.

»Vi registrerer kun udeblivelser på operationer, og de ligger mellem 1-2 procent. Vi har vurderet, at en nedbringelse ikke ville stå mål med de ressourcer, vi skulle bruge. Vi mener, at de penge kan bruges bedre andre steder, når problemet ikke er større«.

Til gengæld afviser administrationschefen ikke, at der kan være andre områder, der kunne trænge til en nærmere granskning.

»Der kan være udeblivelser på kontroller, som vi lige skal have tjekket op på. Borgerne har nogle gange en tendens til at udeblive her, når de føler sig raske«, siger Kenneth Seerup Jørgensen.

På sygehusene i hovedstadsområdet arbejder man i regionen på at få et overblik over udeblivelser.

»Vi har i Region Hovedstaden ikke en samlet aktuel oversigt, der er valid nok til at belyse problemets udbredelse. Vi arbejder i øjeblikket med prøvekørsler af indberetninger og statistikker«, oplyser Marianne Jepsen, nyheds- og strategichef i Region Hovedstaden.

Et samlet tal på vej

Sygehusene i Danmark skal registrere aflyste operationer til Sundhedsstyrelsen. Tallene er ved at blive indsamlet, og i ministeriet regner man med, at alle tal er inde i midten af oktober.

»De tal, vi er ved at samle for aflysninger og udeblivelser, skal bruges til at gøre os klogere og til at fintune systemet. De er relevante både centralt, for regionerne og ikke mindst for planlægningen på det enkelte sygehus«, siger Lars Løkke Rasmussen, sundhedsminister.

Han hilser tiltag, der kan nedbringe antallet af udeblivelser velkomne, og der er allerede aftalt en mulighed for, at det offentlige kan sende sms'er ud med påmindelser til borgerne.

»E-mail- og sms-påmindelser er alletiders. I den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi er der i øvrigt allerede aftaler om at lave en offentlig sms-service, der minder om aftaler hos læge, tandlæge og så videre«, oplyser ministeren.

Lars Løkke Rasmussen mener, at ligesom sygehusene skal gøre deres yderste for at undgå aflysninger, må patienterne også sørge for at meddele det, hvis man ikke kan komme til en planlagt operation.

»I regeringens kvalitetsreform er der et initiativ om, at patienter skal tilbydes udvidet frit sygehusvalg - altså for eksempel behandling på et privatsygehus - hvis det offentlige må aflyse. Tilsvarende kræver man ikke af patienterne. Men der kommer det personlige ansvar altså ind i billedet. Ellers spilder man jo både hinandens tid og ressourcer. Målet er, at vi undgår det«, siger han.

Det har også været på tale, at sygehusene skulle uddele bøder til de patienter, som ikke møder op til en aftale.

»Sundhedsloven giver mulighed for at tillade forsøg hos regionerne med at opkræve gebyr for udeblivelse fra aftalt sygehusbehandling. I første omgang tror jeg dog mere på, at de enkelte sygehuse sætter problemet på dagsordenen og overvejer sms-service eller lignende. Og jeg tror i virkeligheden, at det sker helt automatisk rundt omkring, når man med de nye tal kan sammenligne sig med nabosygehuset«, siger Lars Løkke Rasmussen.

Få speciallæger bruger bøder

Speciallægerne fik i forbindelse med overenskomstfornyelsen den 1. april 2005 lov til at opkræve bøder fra patienter, som udeblev fra konsultationer, 250 kroner, og operative indgreb, 500 kroner.

»Det bliver ikke brugt ret meget«, oplyser Peter August Haahr, der er formand for Foreningen af Praktiserende Speciallæger (FAPS).

De speciallæger, der bruger det, har kun oplevet vanskeligheder med at opdrive bøden.

»Nogle har valgt au tomatisk at påføre gebyret på regningen, men der er ikke mange, der betaler det, og så bliver det regnskabsteknisk noget rod«, siger formanden.

I sin egen klinik har han de sidste 14 dage haft ti procent i udeblivelser, og han oplyser, at udeblivelserne på landsplan ligger mellem 7-10 procent.

»Det er ligegyldigt for mig, om patienterne bliver væk. Jeg har nok at lave, men jeg kan godt se, at det er et problem, når folk ikke dukker op til en operation, hvor flere mennesker er involveret. Jeg plejer at sige, at de spilder de andres patienters tid, hvis de ikke møder op, men det virker de ret kolde overfor«, siger Peter August Haahr.

Han vil ikke bruge penge på at tilmelde sig et system, der skal sende påmindelser ud til patienterne.

»Det er dyrt, og jeg vil ikke være barnepige for folk«, siger han.

Region Nordjylland: Aflyste operationer i 1. halvår af 2007

Statistik over aflyste operationer i perioden 1. januar til 30. juni 2007 på sygehusene i Region Nordjylland. Der er talt op på indlagte og ambulante. Der er ikke opgjort på undersøgelser, da denne registrering ikke er obligatorisk og derfor ikke kan anvendes uden for den enkelte registrerende afde-ling.

Statistikkerne er opgjort på de obligatoriske registreringer af aflysninger for udvalgte operationer, hvilket vil sige operationskoder i kapitel A-Q og kapitel U.

Når sygehuset aflyser, kan årsagerne eksempelvis være akutte patienter, manglende postoperative ressourcer og tekniske problemer.

At patienterne udebliver uden afbud er et reelt problem - nogle steder naturligvis større end andre.

Se Tabel 1 .