Skip to main content

Patienthåndbogen går solo

Bente Bundgaard, bbu@dadl.dk

9. sep. 2011
4 min.

I alt 3.000 artikler om symptomer, sygdomme, undersøgelser og sundhedsoplysning; 1700 tegninger, fotos, røntgenbilleder samt små videoer - se et eksempel her - 300 korte animationer og en medicinsk ordbog, hvor man kan slå lægefaglige udtryk op.

Alt det er samlet i et nyt opslagsværk på nettet - Patienthåndbogen.dk - som er helt fri for reklamer, sponsorering mm, der risikerer at kunne beklikke troværdigheden og fagligheden. Initiativet går i luften i dag.

Opslagsværket er en udløber af den patientrettede information, der ligger på lægernes opslagsværk på nettet - Lægehåndbogen.dk - men som nu samles og udvikles i et selvstændigt opslagsværk.

Også for læger

Praktiserende læge i Aarhus, Hans Christian Kjeldsen, er en af de læger, der har været med til at redigere Patienthåndbogen.dk. Han ser den som et godt, praktisk redskab - også for lægen.

"Dette her er en hjælp til lægen i kommunikationen med patienten", siger han.

Han ser fire "faser", hvor Patienthåndbogen.dk vil blive brugt. Der er overvejelsesfasen, hvor en patient leder efter viden på nettet om symptomer og på basis af det, han eller hun finder, overvejer, om det er nødvendigt med et lægebesøg eller ej.

Hvis søgningen udløser en konsultation hos lægen, så er der forberedelsesfasen, hvor informationerne på Patienthåndbogen.dk kan bruges til at forberede sig til konsultationen.

Og så er der selve konsultationen, hvor Hans Christian Kjeldsen f.eks. ofte printer information ud og bruger den under selve dialogen med patienten om, hvad der evt. er i vejen, og hvad der skal gøres.

Og endelig er der fasen bagefter, hvor Patienthåndbogen.dk kan bruges som en slags huskeliste til patienten - og de pårørende.

"Vi ved, at ved enhver form for forklaring når man et vist mætningspunkt. Dette her kan patienten tage med hjem og tage frem igen. Det bliver en reminder", siger han.

Troværdig og lødig

Der findes i forvejen opslagsværker på nettet med sundhed som emne, og Hans Christian Kjeldsen har ikke noget imod dem - faktisk synes han, at flere er rigtigt gode. Men Patienthåndbogen.dk har alligevel nogle fordele.

"Det er en kæmpe styrke, at alle artiklerne er redigeret af både en praktiserende læge og af en anden fagspecialist", siger han.

"Og så ved vi, om det der står, at det er troværdigt og lødigt. Når jeg skriver om f.eks. mavesår, så står det ikke lige op ad en annonce om det samme", siger han.

Fast opdatering

Patienthåndbogen er et fortløbende arbejde. Den bliver opdateret i samme takt som Lægehåndbogen.dk.

"Vi arbejder efter en turnus. Hvert to et halvt år skal artiklerne opdateres. Men både fagredaktører og os andre sidder og læser tidsskrifter og følger med, og opdager vi noget, så venter vi jo ikke to et halvt år", siger Hans Christian Kjeldsen.

Et eksempel kan være, når der f.eks. er en epidemi som for nylig med A(H1N1) influenza, hvor Lægehåndbogen.dk hele tiden blev opdateret med ny viden. Det samme vil ske med Patienthåndbogen.

Sproglig øvelse

Der er i princippet tale om den samme information i de to opslagsværker men skrevet på to forskellige måder. Processen med at gøre fagligt sprog tilgængeligt for ikke-fagfolk er meget lærende for redaktørerne, mener Hans Christian Kjeldsen.

"Man skal formulere noget, der er forståeligt for modtagerne. Det er jo noget, jeg bilder mig ind, at jeg gør til daglig. Men arbejdet med Patienthåndbogen.dk har helt sikkert dygtiggjort mig i at blive mere skarp på at forklare", siger han.

"Jeg har lært - og det gælder både det skrevne og det mundtlige sprog - at man godt kan være lidt mere ordrig og forklarende. Du må finde en balance mellem, hvor langt du vil gå i det beskrivende i forhold til det præcise, som kun forstås af en snæver kreds", siger han.

Regionerne står bag

Patienthåndbogen.dk vil ligesom Lægehåndbogen.dk være at finde via sundhed.dk. Det er Danske Regioner og de fem regioner, der står bag selve udgivelsen, mens Lægeforeningen forestår driften.

Det er 50 faglige eksperter, herunder praktiserende læger, der står for indholdet.

Også det politiske bagland slår på uafhængigheden som noget af det vigtigste ved det nye initiativ.

"Regionerne har et mål om at styrke danskernes viden på det område og give borgerne den bedst tilgængelige viden. Derfor har Danske Regioner investeret i Patienthåndbogen.dk, hvor man kan finde reel, faglig og opdateret information, som er godkendt af læger, der opdaterer indholdet jævnligt", siger Danske Regioners formand, Bent Hansen (S), i en pressemeddelelse.

"Patienthåndbogen.dk er et tilbud fra det offentlige Danmark. Den er fri for reklamer og kommercielle interesser og er en forenkling af den information, lægerne har adgang til. Derfor kan borgerne altid være sikre på, at indholdet er korrekt og at fagligheden er i fokus", siger han.