Skip to main content

Slut med alderstjek af ældre bilister – lægens ansvar skal nu skærpes

Fra den 1. juli skal ældre bilister ikke længere til obligatorisk lægetjek for at beholde kørekortet. Det er fremover alene lægens ansvar at spotte ældre mennesker, der ikke er egnede til at køre bil.

Tue Flindt Müller, formand for Lægeforeningens Attestudvalg, finder det urealistisk, at lægen alene skal kunne opdage de sygdomme og symptomer, som screeningen før fandt. Foto: Palle Peter Skov.
Tue Flindt Müller, formand for Lægeforeningens Attestudvalg, finder det urealistisk, at lægen alene skal kunne opdage de sygdomme og symptomer, som screeningen før fandt. Foto: Palle Peter Skov.

Kristine Buske Nielsen, krn@dadl.dk

29. jun. 2017
4 min.

Det er fremover alene lægens ansvar at vurdere løbende i det kliniske arbejde, om ældre mennesker er i helbredsmæssig stand til at køre bil. Fra lørdag den 1. juli vil bilister over 75 år ikke længere modtage den obligatoriske indkaldelse til helbredstjek hos lægen for at beholde sit kørekort. Samtidig skal den praktiserende læges ansvar skærpes. Det er netop besluttet ved et politisk flertal i Folketinget.

Vi opdager selvfølgelig de svært demente eller de meget dårligt seende. Men folk med begyndende demens eller som langsomt bliver dårligt seende, kan vi ikke nå at opdage i løbet af 5-10 minutter til en sukkersygekontrol. Tue Flindt Müller, formand for Lægeforeningens Attestudvalg.

Formand for Lægeforeningens Attestudvalg, Tue Flindt Müller, er uforstående over, at aldersscreeningen nu er afskaffet. Han er selv praktiserende læge og mener ikke, at det er realistisk, at lægen i højere grad selv skal spotte, om en patient er egnet til at køre bil eller ej.

”Vi opdager selvfølgelig de svært demente eller de meget dårligt seende. Men folk med begyndende demens eller som langsomt bliver dårligt seende, kan vi ikke nå at opdage i løbet af 5-10 minutter til en sukkersygekontrol. Og som regel opdager de det heller ikke selv, fordi ændringen sker gradvist”, siger Tue Flindt Müller og fortæller, at han i forbindelse med aldersscreeningen har fundet flere patienter, der skulle have nye briller eller have fjernet grå stær, før de kunne få fornyet deres kørekort.

I forbindelse med den afskaffede aldersscreening, har Styrelsen for Patientsikkerhed udarbejdet en ny vejledning om helbredskravene til kørekort, som i øjeblikket er i høring. Den nye ordning indebærer en forventning om, at lægen øger opmærksomheden på sygdomme og symptomer, der kan være uhensigtsmæssige ved bilkørsel. Hos ældre mennesker vil det typisk være diabetes, demens, følger efter slagtilfælde eller synsbesvær. Kontorchef og overlæge i Styrelsen for Patientsikkerhed Henrik L. Hansen, som er styrelsens ansvarlige på området, er enig med Tue Flindt Müller i, at lægen ikke vil kunne spotte alle tilfælde.

”Hvis patienten ikke selv er opmærksom på, at der er et problem, så er det klart, at det ikke kan forventes, at lægen følger op med undersøgelser. Kommer patienten på grund af sit blodtryk, så begynder man selvfølgelig ikke ummidelbart at tale om synsproblemer. Men når det kommer til demens, mener jeg, at lægen vil opdage det under samtalen ved de fleste konsultationer”, siger Henrik L. Hansen.

Ny vejledning til lægerne

Faktaboks

Fakta

Det er meningen, at den nye vejledning skal være en håndgribelig og let tilgængelig opslagsbog for de praktiserende læger og sygehuslæger, så de er bedre klædt på til at spotte og håndtere patienter, der ikke vil være forsvarlige i trafikken.

”Den nuværende vejledning fokuserer meget på den situation, der drejer sig om fornyelse af kørekort. Men den nye vejledning fokuserer i stedet på situationen, hvor lægen møder patienten i klinikken. Den er systematiseret med et kort generelt afsnit om hver sygdomsproblematik, og så er der et samlet afsnit om, hvornår lægen bør handle og følge op med en nærmere undersøgelse eller udstede et lægeligt kørselsforbud”, siger Henrik L. Hansen.

Tue Flindt Müller ser blot vejledningen som en række gode råd, som lægerne kender i forvejen og derfor ikke kan bruge til noget. Han ønsker i stedet, at regeringen følger op på lovændringen og undersøger, om afskaffelsen af aldersscreening fører til flere ulykker i trafikken blandt ældre.

”Det man kan frygte er, at flere ældre mennesker kommer til skade i trafikken, fordi de ser dårligt eller er begyndende demente, uden at nogen har opdaget det. Så det opfordrer jeg til, at regeringen holder øje med, så vi ved, om det er et fornuftigt eksperiment, vi bliver kastet ud i”, siger Tue Flindt Müller.

Den nye vejledning er i høring frem til den 10. juli og vil træde i kraft den 1. august. Bilister med kroniske sygdomme som epilepsi skal fortsat til obligatorisk lægetjek for at beholde kørekortet.