Skip to main content

Speciallægepraksis på uddannelsens landkort

Informationsmedarbejder Lisbeth Dahl, FAS, ld.fas@dadl.dk

3. nov. 2005
5 min.

Det er et stort ønske for Foreningen af Praktiserende Speciallæger (FAPS), der er gået i opfyldelse med den nye speciallægeuddannelse. Da op til 90 pct. af patienterne inden for disse specialer behandles i speciallægepraksis, finder FAPS det naturligt, at de praktiserende speciallæger også deltager i uddannelsen af de kommende speciallæger. Hvis man inden for disse specialer alene uddannes på et hospital, vil der være en kategori af patienter, man aldrig ser.

»Den nye speciallægeuddannelse er blandt andet bygget op omkring, mesterlæren«, hvor princippet er, at man opnår sine erfaringer ved at behandle egne patienter superviseret. I speciallægepraksis er det idéen, at man følger sine egne patienter hele vejen igennem i det halve år, man er der. Der bliver således tale om sammenhængende patientforløb - både for patienten og for lægen«, siger Aksel Otkjær, næstformand i FAPS' bestyrelse og medforfatter af de to vejledende pjecer om uddannelse i speciallægepraksis.

»Vi finder det vigtigt, at speciallægerne på sygehusene får et større kendskab til speciallægepraksis. I øjeblikket har man nok en anelse om, hvad der foregår i speciallægepraksis, men det dybere kendskab til forholdene opnår man først, når man har været ude og arbejde i speciallægepraksis«.

Forventningen til uddannelsen i speciallægepraksis er, at det vil øge interessen for arbejdet inden for speciallægepraksissektoren analogt med de erfaringer, man har gjort i P.L.O. Desuden vil det forhåbentlig skabe et bedre samarbejde mellem hospitalsvæsenet og speciallægepraksis.

Kvalitetssikring af uddannelsen

Det er de videnskabelige selskaber, som definerer de kompetencer og færdigheder, der kan erhverves i speciallægepraksis.

»Hvad angår de pædagogiske krav, der stilles til speciallægerne, er det noget, regionerne opstiller.

Vi forventer, at de tutorlæger, der skal uddanne de nye speciallæger, accepterer at deltage i de pædagogiske kurser, regionerne laver for tutorlæger«, siger Aksel Otkjær.

Midtvejs vil der være en evaluering af forløbet, hvor man forsøger at rette op, hvis der evt. er mangler eller fejl. Endelig vil der være en afsluttende evaluering både af den uddannelsessøgende og af selve klinikken.

Et andet element, der kan bruges i evalueringen, vil være en kommende logbog.

»Det vil være et godt tiltag, hvis uddannelseslogbogen blev udformet på en sådan måde, at man løbende kunne sammenligne de kompetencer, der opnås i speciallægepraksis i forhold til andre praksis.

På denne måde vil man hurtigt være i stand til at rette de fejl, der er på det enkelte uddannelsessted«, siger Aksel Otkjær.

Tutorlægen

At acceptere at være tutorlæge, vil selvfølgelig have en stor indflydelse på hverdagen. Man bliver nødt til at skære ned i antallet af patienter. Der skal være mulighed for at få tid til at supervisere patientforløbene, og der skal sættes tid af til at gennemlæse journaler.

»Den økonomiske side er forhandlet på plads. Der er indgået en aftale med Sygesikringens Forhandlingsudvalg, som sikrer praksis økonomisk. Vi håber, at de læger, der går ind i uddannelsen, virkelig interesserer sig for dette«, siger Aksel Otkjær.

Kriterier

Det vil være de enkelte regioner, der udvælger praksis. FAPS mener, at der dog er en række kriterier, som bør være opfyldt, bl.a.: varieret patientunderlag, antallet af patienter, tutorlægens pædagogiske erfaringer, løbende deltagelse i efteruddannelse osv.

Det væsentlige er beskrevet i pjecen »Vejledning for tutorlæger i speciallægepraksis«.

Uddannelsesforløb

Selve uddannelsen vil starte med en introduktionsfase. Under introduktionen vil man sikre, at den uddannelsessøgende lærer speciallægepraksis at kende, herunder edb, personale, patientforløb, og hvad man forventer af ham. Ligeledes vil den uddannelsessøgende kunne gøre rede for, hvad han er i stand til at give.

»Midtvejs er det meningen, at man vil forsøge at gøre op, hvad man har opnået i perioden, og om man har opnået de mål, man forventede. Her kunne, som tidligere omtalt, logbogen være et utrolig godt hjælpemiddel.

Midtvejssamtalen er en bilateral vurdering. Ikke alene en vurdering af den uddannelsessøgende, men også af, om uddannelsesstedet har levet op til de forventninger, den uddannelsessøgende har haft.

Efter uddannelsesforløbet vil der være en slutevalueringssamtale. Her vil man dels evaluere den uddannelsessøgende, og dels vil man få en kritik af speciallægepraksis«, siger Aksel Otkjær.

Forsøg inden for dermatologi

Dermatologi er det første af de tre specialer, hvor de uddannelsessøgende skal ud i speciallægepraksis. Allerede fra efteråret går uddannelsen i speciallægepraksis i gang inden for dette speciale. Hvad angår de øvrige specialer vil der gå 2-3 år, før de uddannelsessøgende skal ud i speciallægepraksis.

Øvrige specialer

Den aftale, der er mellem FAS og Amtsrådsforeningen, er lavet på en sådan måde, at uddannelsen i speciallægepraksis kan foregå inden for samtlige specialer. Foreløbig har reumatologer, gynækologer og pædiatere vist interesse.

Kravene er, at de enkelte speciallægeselskaber i samarbejde med speciallægeorganisationerne definerer, hvilke kompetencer, man kan opnå i praksis i specialerne.

»Jeg vil gerne understrege, at alle selskaber har mulighed for at byde ind. Hvis man ønsker at øge uddannelseskapaciteten inden for et bestemt speciale, har man således muligheden ved at gøre brug af speciallægepraksissektoren«, siger Aksel Otkjær.

BOKS

I Sundhedsstyrelsens bekendtgørelse om uddannelse af speciallæger fastslås det, at et halvt år af speciallægeuddannelsen i øre-, øjen- og hudsygdomme skal foregå i speciallægepraksis, men også for de øvrige specialer vil det være en fordel, at en del af uddannelsen foregår i speciallægepraksis. Be-kendtgørelsen træder i kraft 1. januar 2004 og gælder uddannelsesforløb, der påbegyndes efter denne dato.

BOKS

Pjecerne: »Vejledning for lægen i hoveduddannelsesforløb i speciallægepraksis« og »Vejledning for tutorlæger i speciallægepraksis« sendes til alle regioner, samtlige speciallægeselskaber og til organisationerne. Den kan allerede nu ses på www.faps.dk

Pjecerne giver en grundig gennemgang af krav og forventninger til uddannelsesophold i speciallægepraksis og en orientering til de læger, der overvejer at melde sig som tutorlæger.

Yderligere oplysninger, kontakt: Aksel Otkjær, Hudklinikken, Bred-gade 30, 7400 Herning.