Registrering er en evig kilde til frustration for læger, der arbejder klinisk, og sådan er det også for lægerne i styrelsen, siger Ellen Breddam.
”Jeg tror, vi har fuld forståelse for, at det kan være vanskeligt engang imellem at acceptere at bruge så megen tid på registrering. Selvfølgelig skal man registrere, og som ledelse skal man følge med i, hvad der foregår. Men hos os tog det virkelig overhånd. Man hyrede et konsulentfirma til at beskrive, hvordan vi kunne registrere bedre. Der blev en meget høj grad af ensretning. Vi arbejdede efter standard operating procedure i stedet for efter fagligt skøn. Jeg går ind for ensartethed – det sikrer retssikkerheden, at vi arbejder på samme måde – men jeg går ikke ind for, at man ikke skal anvende sit faglige skøn”.
Er styrelsen blevet for hård ved lægerne?
”Kursen er blevet alt for skrap. Vi var tidligere gode til dialog og læring, så jeg er helt enig i den kritik, det er også derfor, jeg har skrevet under på lægeprotesten. Det sidste års tid var frustrerende. Vi så jo sundhedspersoner, som blev knust over de her sanktioner, som blev givet, hvor vi tidligere ville have lavet aftaler og troet på folk. Baggrunden var et par dårlige sager, hvor der ikke blev fulgt ordentligt op. Men de allerfleste blev jo fulgt op”.
Nogle har kritiseret styrelsens samfundsmedicinere som dig selv for ikke at kende nok til den kliniske hverdag. Er det en fair kritik?
”Det synes jeg ikke, det er. Hvis vi har været i tvivl om noget klinisk, så har vi spurgt en sagkyndig rådgiver. Det er jo det, vi kan – samarbejde med andre faggrupper og specialer. Jeg mener, at samfundsmedicinere er de bedste til at lave tilsyn. Nogle af vores hovedkompetencer er kommunikation og læring i et tværfagligt samarbejde, også med jurister og andre”.
Samtidig peger Ellen Breddam på, at den måde, læger uddannes på i dag, ikke just befordrer klinisk erfaring hos f.eks. samfundsmedicinerne.
”Tidligere, før fire- og femårsregel osv. var der mange, der først blev samfundsmedicinere efter et længere klinisk forløb, så der er nogle stykker, der har sådan en baggrund. Det kan man ikke mere”.
Skulle man skille tilsyn og læring ad?
”Det synes jeg ikke. Det hænger i den grad sammen. Det er også den læring, vi har draget af tilsynet med plejehjemmene og f.eks. misbrugsbehandlingssteder. Det er svært at lave tilsyn, hvis der ikke samtidig er læring”.