Efterfølgende istemte endnu flere sundhedsprofessionelle #detkuhaværetmig – overlæger, sygeplejersker, jordemødre og mange andre, der kender den praktiske virkelighed. Solidariteten var imponerende, men for mange var der også en parallel til deres egen virkelighed, som er præget af travlhed, mangel på tid til opgaven og manglende lydhørhed, når der siges fra. Man må godt stille store krav til læger, vi er bevidste om det individuelle ansvar, men vi vil behandles ordentligt – vi siger ikke kun fra på egne vegne, men i høj grad på patienternes.
For lægers fokus er patienterne – på at have tid til patienten, at levere en ordentlig behandling af høj kvalitet, og på at patientsikkerheden er i orden. Og rammerne for dette skal være til stede – det bør være prioritet nummer ét for alle i sundhedsvæsenet. Ingen læger ønsker at lave fejl, men når fejl sker – for det vil ske fra tid til anden – skal vi lære af dem: indberette dem, dele viden og blive klogere, så vi undgår, at det sker igen. Og måske undervejs lave om i organisation, normering eller arbejdsgange, hvis det er det, der skal til – også på trods af økonomi.
Kampagnen #detkuhaværetmig, som blev iværksat af læger og lever og vokser på de sociale medier, er det vidnesbyrd, der undertiden skal til for at tydeliggøre, hvor stort et problem landsrettens dom er for hele sundhedsvæsenet. For der er ikke overensstemmelse mellem dagligdagens arbejdsgange og praksis på den ene side og juraen på den anden. Ikke proportionalitet mellem manglende journalføring og dom for grov forsømmelse. Mellem behov for læring af fejl – ofte systemfejl – og politisk behov for individuelle syndebukke.
Æren for #detkuhaværetmig tilfalder ikke Yngre Læger eller mig – kampagnen ville slet ikke have fået samme medvind, hvis den havde været »orkestreret fra toppen«. Men som læge ku’ det også ha’ været mig, og som formand for Yngre Læger kan jeg love, at jeg samler budskaberne op og følger dem til dørs ét for ét. Mens vi venter på Højesteret.