På den ene side møder vi den forstærkede, selvkørende patient med et stort fagligt og socialt netværk og styr på hele internettet, og i den anden ende af spektret den multisyge, socialt skrøbelige patient der har svært ved at læse, mangler en uddannelse, og hvor e-boks breve er en del af den daglige stress.
Etik har altid været noget, vi diskuterede, når vi havde tid til det, eller hvis det ikke koster noget. Lige så snart vi har travlt, eller det begynder at koste tid og penge, så bliver vi lidt fjerne i blikket og mumler noget om ”det er da også rigtigt, men jeg skal lige….”. Og væk var etikken, igen igen.
I en artikel om hvordan læger og sygeplejersker overlever at have med HIV-patienters sammensatte problemstillinger at gøre i USA, Sydafrika, Thailand og Uganda, viser der sig at være en kæmpe afgrund mellem ”officiel etik” og så ”etik på gulvet”. Deres konklusion, som må siges at have global gyldighed, er at presset fra den officielle etik gør, at faktiske, etiske hverdagsproblemer for den enkelte patient bliver mere umulige at løse – de bliver til onde og uløselige etiske problemer (wicked ethics) - mere end de ville have været.
I 1973 beskrev Rittel og Weber et dilemma i hverdagen: mens virkelighedens sociale problemer er onde og komplicerede, så beskæftiger videnskaben sig kun med tamme, upraktiske og helt overordnede spørgsmål, der selvfølgelig fører til tamme og ubrugelige svar og løsninger. Politikerne ser kun optimale løsninger for ”det fælles offentlige bedste” – men i hverdagen findes der ikke optimale løsninger, og der er ikke i praksis enighed om, hvad der egentlig er det fælles bedste – heller ikke i etisk forstand.
Rittel og Weber beskrev 10 karakteristika ved hverdagens wicked problems, bl.a. at de ikke er sande-falske, men onde-gode, de har ingen klar løsning, de er ikke klart afgrænsede, mangler klare valgmuligheder, hvert problem er unikt, erfaringer er sjældent anvendelige, hænger tit sammen med andre uløselige problemer og den, der forsøger at løse problemet, får ballade uanset hvordan man løser eller ikke løser det.
Dermed kommer de hofetiske udmeldinger fra Det Etiske Råd, ministre, regionsdirektører og sygehusledere til at klinge hult for den, der har følt sig presset til at påtage sig at løse et wicked problem i hverdagen. Det Etiske Råd lukker klokken 15.30, man kan ikke ringe til Mads og Monopolet i et travlt ambulatorium og der er ikke tid til at tage en lejrbålsdiskussion i den akutte modtagelse.
Sårbare patienter havner ofte i en gråzone, hvor der skal forhandles og besluttes udenfor afdelingens vante rammer: de kommer for sent med for mange sygdomme og har mange uløste sociale problemer, kan ikke læse, har ikke internet, og e-boks er en by på Mars. Det er overladt til de enkelte medarbejdere på sygehuset at afgøre, om de gider gøre en helt ekstraordinær menneskelig indsats – og uanset deres valg, så bliver enten patienten eller kollegerne sure. Hverdagens etik kender ingen nåde.