Skip to main content

Region Hovedstaden skal redegøre for Sundhedsplatformen

Styrelsen for Patientsikkerhed har bedt Region Hovedstaden redegøre for fejlbehandling på grund af Sundhedsplatformen. God ide, siger Overlægeforeningen. Ikke helt så slemt, siger ledende overlæge.

Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Alexander Tange, ata@dadl.dk, og Anders Heissel, ah@dadl.dk

8. jun. 2016
5 min.

Overlæge Helle Clausen skrev sidst i maj en email til direktør i Sundhedsstyrelsen Søren Brostrøm. Det var ti dage efter, der blev tændt for det nye store it-system, Sundhedsplatformen, på Herlev og Gentofte Hospital, og i mailen beskriver Helle Clausen, hvordan patienter er blevet fejlbehandlet på grund af systemet.

Det fik direktøren til at reagere, og sende mailen videre til Styrelsen for Patientsikkerhed, som nu har bedt Region Hovedstaden, som driver Herlev og Gentofte Hospital, om at redegøre for fejlbehandlingerne ifølge BT.

I sin mail beskriver Helle Clausen, at medicinpakker ikke er tilgængelige, og at hun oplevede en patient få dobbelt dosis af blodfortyndende medicin, og nu har større blodansamlinger. Hun advarer om, at hospitalsledelsen tegner et rosenrødt billede af, hvordan indførelsen af Sundhedsplatformen har været, men at det ikke er helt retvisende.

Faktaboks

Fakta

Styrelsen for Patientsikkerhed reagerede hurtigt på mailen som Søren Brostrøm videresendte, og allerede dagen efter bad styrelsen Region Hovedstaden om at redegøre for fejlene inden for 8 dage. En kortere frist end de plejer at give, siger den konstituerede sektionsleder i Styrelsen for Patientsikkerhed, Bente Møller.

”Vi tager det naturligvis seriøst, når vi får en mail fra en overlæge, der advarer om, at der er risiko for patientsikkerheden. Det er forventeligt, at der er nogle udfordringer med indkøring af det nye it-system, men det er mulige alvorlige problemer medpatientsikkerheden, overlægen beskriver i brevet,” siger hun til avisen og understreger, at det er den første henvendelse styrelsen har fået fra en overlæge.

Vi mener, at der stadig er problemer med patientsikkerheden, og derfor er det oplagt, at når vi ikke oplever, at problemerne bliver løst, får styrelsens vurdering af problemernes omfang. Lisbeth Lintz, medlem af Overlægeforeningens bestyrelse.

God ide, siger Overlægeforeningen

Overlæge Lisbeth Lintz, der er medlem af Overlægeforeningens bestyrelse, mener, at det er en god ide, at Styrelsen for Patientsikkerhed nu bliver trukket ind i sagen.

Overlæge Lisbeth Lintz, der er medlem af Overlægeforeningens bestyrelse, mener, at det er en god ide, at Styrelsen for Patientsikkerhed nu bliver trukket ind i sagen.

”Det er af princip godt, at styrelsen bliver inddraget. Vi mener, at der stadig er problemer med patientsikkerheden, og derfor er det oplagt, at når vi ikke oplever, at problemerne bliver løst, får styrelsens vurdering af problemernes omfang. Status er, at selv om det går fremad, er der stadig stor ustabilitet, og lægerne kan helt banalt ikke stole på systemet, især når det handler om overgangene mellem f.eks. afdelinger og hospitaler. Overgangene er det farligste sted for en patient at være, og derfor kan det ikke passe, at der stadig er problemer her,” siger Lisbeth Lintz.

Ikke helt så slemt, siger chefen

Overlæge Helle Clausen er overlæge på Gynækologisk-obstetrisk Afdeling, hvor Helle Ejdrup Bredkjær er ledende overlæge. Og Helle Ejdrup Bredkjær kan ikke helt genkende billedet.

”Det er korrekt, at der har været en utilsigtede hændelse med en patient, men jeg vil gerne stille spørgsmålstegn ved det overordnede i hendes henvendelse til Sundhedsstyrelsen, for der er ikke sket alvorlige hændelser på afdelingen,” siger Helle Ejdrup Bredkjær.

Hun understreger dog, at de første to uger med Sundhedsplatformen på ingen måder har været problemfrit.

”Her efter to uger er vi ved at lære systemet at kende og hverdagen begynder at indfinde sig, men vi støder stadig ind i problemer især i overgangene mellem systemer. Systemet fungerer fint isoleret i ambulatorier og på fødegangen, men i overgangene mellem afdelingerne er der ofte problemer, og det stresser lægerne – helt berettiget. Men der har ikke været alvorlige hændelser, hvor patienter har været i fare. Men vi har ikke styr på det på samme måde som i det gamle system. Og selv om vi som læger gerne vil systemet, er der stadig lang vej endnu, og uden lægernes kæmpe indsats var det ikke lykkes at komme hertil,” siger Helle Ejdrup Bredkjær.

Læs også: Overlæge efter start på sundhedsplatform: Jeg har aldrig oplevet noget lignende