Når afdelingen har haft vakante stillinger i reservelægelaget, har de prioriteret, at de vagter skulle dækkes eksternt via vikarer, så de unge læger ikke bliver overbelastede med vagter, og så de kan få tid til at gå stuegang. Det har afdelingen haft råd til, fordi de har vakante speciallægestillinger, siger Lene Høgh.
»Yngre læger falder for, at man viser interesse for dem, at de ikke bliver overbelastet, og at de kan stå inde for fagligheden. De bliver ikke kastet ud i ting, som de ikke fagligt er klædt på til. Det er trygt at være her, og man kan også se ud i fremtiden. Muligheden for at kunne tilegne sig et fagligt højt niveau er afgørende for, om man vil videreuddanne sig et sted«, siger Lene Høgh.
Daglig prioritering
Uddannelse er tænkt ind overalt i hverdagen. Og uddannelse bliver aldrig nedprioriteret, forklarer Lars Møller Nielsen, uddannelsesansvarlig overlæge.
»Driften kommer sekundært. Når vi har struktureret klinisk observation, tømmer vi afdelingen for yngre læger, men det prioriterer vi. Mange steder prioriterer man drift. Men vi ved, at de unge drifter rigtig godt, hvis vi investerer i dem med bl.a. kurser«.
De nye tiltag i Aabenraa er bl.a. mere supervision, undervisningsdage og syv faglige minutter hver morgen, hvor de yngre læger summer i grupper over forskellige cases. Dermed er læring lagt ind fra morgenstunden.
»Hvis der er planlagt undervisning af yngre læger på en dag, hvor der er mange patienter og få læger, vælger vi at gå i ,weekenddrift'. Det betyder, at vi kun laver absolut akutte opgaver på afsnittet for at få gennemført planlagt undervisning. Mange steder ville man nok vælge at aflyse undervisningen, men det gør vi ikke i Aabenraa«.
»Hvis det bliver vanen, fjerner man uddannelsen, hver gang man mangler læger«, siger introduktionslæge Kristian Fredholm. »Det er sådan noget, der er selvforstærkende og sker mange steder. Og det virker afskrækkende på en yngre læge som mig«.
Kristian Fredholm valgte en introstilling i Aabenraa efter sin KBU, selvom han bor i Aarhus og bruger to timer hver vej i tog. Han kunne have valgt en stilling tættere på, men det gode uddannelsesmiljø lokkede ham til, siger han.
De dumme spørgsmål
Kristian Fredholm fortæller, at de syv faglige minutter om morgenen skaber tryghed og gør det muligt at få stillet de spørgsmål, der føles dumme.
»Ved morgenkonferencerne andre steder føles mere farligt at stille dumme spørgsmål. Det gør det slet ikke her«.
Hvad er det for nogle dumme spørgsmål?
»F.eks. om behandling af alkoholabstinenser. Nogle gange er det spørgsmål, som alle sidder med. Men jeg har været mange steder, hvor det spørgsmål slet ikke er blevet stillet. Og det giver en utryghed. Jeg har oplevet, at folk ruller med øjnene eller melder sig helt ud, når man stiller et spørgsmål«.