Boganmeldelse: Etik i ældreplejen

Bogen sætter spørgsmålstegn ved de nye teknologier og diskuterer de etiske dilemmaer, der opstår ved, at robotterne fjerner den menneskelige kontakt fra de ældre borgere. En kontakt, som mange ældre har brug for.

Else Marie Damsgaard
E-mail: elsedams@rm.dk
Interessekonflikter: ingen.

27. apr. 2017

En yderst læseværdig bog, som på forbilledlig vis behandler et vanskeligt og vigtigt emne. Bogen er opdelt i syv kapitler, som behandler hver sit emne. De to første kapitler gennemgår glimrende, hvad der forstås ved etik og etiske problemer generelt og specifikt i forhold til ældre. De følgende kapitler diskuterer mere fokuseret, hvilke overvejelser man skal/kan/bør gøre sig i mere konkrete situationer, når man har at gøre med behandling og pleje af ældre borgere, specifikt demente. Specielt er diskussionen om tvangsbehandling grundig, men forfatteren giver ingen nemme løsninger.

Forfatter: Jacob Birgler. Forlag: Munksgaard. Sider: 128. Pris: 195 kr.

Bogen sætter spørgsmålstegn ved de nye teknologier og diskuterer de etiske dilemmaer, der opstår ved, at robotterne fjerner den menneskelige kontakt fra de ældre borgere. En kontakt, som mange ældre har brug for. I bogen diskuteres eksempelvis også de svære situationer, hvor man skal tage stilling til behandlingsniveau eller førstehjælp over for næstehjælp i en akut situation. Forfatteren sætter fokus på dilemmaer, der opstår med inddragelse af flere aktører, herunder pårørende med forskellige følelsesmæssige holdninger, og har med sit misundelsesværdigt flydende og letlæselige sprog illustreret med eksempler fra det virkelige liv formået at gøre et vanskeligt emne forståeligt.

Det er svært at stoppe læsningen, når man er begyndt på bogen, men kapitler kan læses særskilt. Bogen er ikke en facitliste, hvor man kan finde svar på, hvad man skal gøre i konkrete, vanskelige situationer, men derimod en øjenåbner i forhold til, hvad og hvem man bør inddrage i de etiske overvejelser i situationen.

Det ligger i bogens titel, at den er stilet til ansatte i ældreplejen, men den kan på det kraftigste anbefales læger og øvrigt sundhedspersonale overalt i sundhedsvæsenet.