Boganmeldelse. Handling, adfærd, præg

Dato
8. nov 2017
Forfattere
Annette Sofie Davidsen E-mail:adavid@sund.ku.dk Interessekonflikter: ingen
💬 0

Den tidligere professor i psykologi har skrevet dette digre værk, som forener tanker gennem et langt akademisk liv.

Forfatteren forsøger at overskue hele menneskelivet og formidle en sammenhæng i de grundlæggende elementer for det komplekse sjæleliv, nemlig handling, adfærd og præg. Dette gøres gennem et forsøg på triangulering af psykologi, filosofi og evolutionslære. Filosofisk erklærer forfatteren sig som ikkesocialkonstruktivist. Han fastslår, at der findes objektive sandheder, men dette er kun udgangspunktet. Den levende organisme er evolutionært designet, men mennesket er forsynet med bevidsthed og intentionalitet, og psyken formidler derfor en relation mellem et biologisk legeme og resten af virkeligheden. Præget henviser til de egenskaber, der mere varigt kendetegner individers handlings- og adfærdsliv, hvilket også er den korte definition på personlighed. På denne måde forsøger forfatteren at skabe en forståelse for sammenhængen i menneskers ageren gennem etablering af en opadstigende kompleksitet mellem de nævnte grundlæggende elementer. Han løser ikke sjæl-legeme-problemet, som fortsat er et mysterium. Men han forsøger at overkomme dualismen ved at forene dobbeltheder gennem en forklaring på, hvordan de grundlæggende artsvilkår på højere niveauer er underlagt bl.a. vilje, moral og personhed og derfor kan føre til forskellig ageren. Der beskrives rigtig mange delelementer, som yderligere uddybes gennem forskellige, især filosoffers, behandling af emnerne. Her bliver forfatterens ståsted ikke altid klart, hvorimod han andre steder ganske eftertrykkeligt udtrykker sin egen position.

Bogen er ikke for den uindviede. Det vil kræve såvel psykologisk som filosofisk forkundskab og interesse at læse dette værk. Desuden er sproget noget snørklet og rummer en del neologismer, som anvendes for præcisionens skyld. Men bogen er også morsom, når forfatteren laver lange opremsninger af ting, som for en umiddelbar betragtning tilhører vidt forskellige kategorier.

Forfatter: Boje Katzenelson

Forlag: Aarhus Universitetsforlag, 2017

Sider: 834