Boganmeldelse. Når enden er god … Historien om anus, hæmoriderne og andet dernedefra.

Forfatter: Claus Fenger
Forlag: Syddansk Universitetsforlag
Sider: 457
Pris: 398 kr.

13. dec. 2017

»Der er ingen sygdom inden for hele den medicinske litteratur, som har en længere historie, som kan gøre krav på at være så ældgammel, og som er genstand for større ærefrygt end hæmorider« (William Bodenhamer 1884).

Således indleder professor emeritus Claus Fenger bogen om anus. Bogen er en systematisk gennemgang af litteraturen fra oldtiden og frem til nu om hæmoridesygdom, fistler, kondylomer, polypper, rektalprolaps, analcancer og misdannelser af anus. Der er beskrivelser fra hele verden relateret til forskellige kulturer og religioner om opfindsomme metoder til behandling af hæmorider så som påsætning af igler, åreladning, diverse smøremidler, ligatur, excision eller kauterisation med brændejern. Ved oprettelsen af klostre og senere ved dannelsen af lægeskoler og universiteter blev grunden lagt for uddannelsen af læger. Kirurgerne udførte operationer, herunder incision af tromboserede hæmorider og spaltning af fistler, mens simplere indgreb såsom tandudtrækning, behandling af frakturer, påsætning af igler og indgivelse af klysma forsat kunne varetages af bartskærerne. Berømte og betydningsfulde personer fra verdenshistorien med anale lidelser fremstilles, herunder solkongen Louis den 14. med historiens mest omtalte analfistel. Kongens førstekirurg udførte en gennemskæring af fistlen. Operationen blev en succes, og kirurgen blev belønnet med en formue, en ejendom og en adelstitel. Bogen afsluttes med en gennemgang af de seneste årtiers udvikling af diagnostiske og terapeutiske behandlingsmetoder.

Bogen er velskrevet og underholdene med beskrivelser af anatomiske betragtninger, operationsmetoder og instrumenter med tidssvarende illustrationer. Gennemgangen af de forskellige tiders og personers opfattelse af anale sygdomme er meget omfattende, og indimellem kan man miste overblikket, men bogen er skrevet med humor og kan varmt anbefales. Den henvender sig primært til personer med interesse for medicinsk kulturhistorie og faglig tilknytning til medicinen.

Overlæge, ph.d. Lilli Lundby

E-mail: lilli@dadlnet.dk