?
Læs mere om arbejdspladslogin her.

Content area

Videnskab / 15. maj 2017
Hestebønner (Vicia faba).

Favisme efter indtag af hestebønner hos et treårigt barn med glukose-6-fosfat-dehydrogenasemangel

Kasuistik
Dato
15. maj 2017
Forfattere
Margrethe Bordado Sköld1, Rikke Pilsgaard Svendsen2 & Ellen Bøtker Pedersen1 1) Giftlinjen, Bispebjerg Hospital 2) H.C. Andersen Børnehospital, Odense Universitetshospital Ugeskr Læger 2017;179:V01170004
💬 0
Reference: 
Ugeskr Læger 2017;179:V01170004
Blad nummer: 
Sidetal: 
2-3
Favism after ingestion of fava beans in a three-year-old child with glucose-6-phosphate dehydrogenase deficiency
A three-year-old Syrian boy was hospitalized with symptoms of acute haemolytic anaemia after ingestion of fava beans. He was stabilized by blood transfusion, and genetic examination revealed glucose-6-phosphate dehydrogenase (G6PD) deficiency. Oxidative stress, e.g. ingestion of fava beans, can induce acute haemolytic anaemia in affected individuals. Approximately 400 million people worldwide suffer from G6PD deficiency. The prevalence is high in African, Mediterranean and Middle East countries. Due to increased immigration, we might expect the condition to occur more often in Danish healthcare.

💬 0 Kommentarer

Du skal være logget ind for at læse denne artikel
Log ind

Du kan også købe adgang

Køb abonnement til Ugeskriftet.dk (der er forskellige abonnementstyper )

Right side

Nr. 23/2017

Senest kommenteret

Jørgen vil dø
💬
1
Benedicte Vibjerg Wilson 23. nov 2017 15:10
Læger på delt tid skal holde liv i udkantssygehus
💬
1
Nanna Døssing 22. nov 2017 23:04
Man bliver heller ikke klogere af misinformation…
💬
8
Mats Lindberg 22. nov 2017 22:40
Når journaler bliver afkrydsningsskemaer
💬
9
Mogens Stubkjær Hüttel 21. nov 2017 08:55

Nyeste debat