Åbent brev til Hovedbestyrelsen: Hvad skal de 20% gå til?

Afdelingslæge Anja Mitchell på vegne af YLHR. E-mail: aumitchell@dadlnet.dk

26. jan. 2007

Yngre Læger i Hovedstadsregionen (YLHR) er blevet opmærksomme på, at Lægeforeningen skulle have meldt ud allerede nu - altså inden budgettet for 2008 er vedtaget på Lægemødet i april - at lægekredsforeningerne kan forvente 20% reduktion af tilskuddet fra Lægeforeningen i 2008.

Dette skabte en del undren på vores seneste møde. Hvordan kan man komme med en udmelding om budgettet, når vi i repræsentantskabet ikke engang har haft lejlighed til at drøfte en så kraftig reduktion? Hvad er årsagen til reduktionen? Det kan næppe være regnskaberne for 2006, der danner baggrund for forslaget om at skære i lægekredsforeningernes midler - de er jo ikke til rådighed endnu.

Hvis det skulle blive vedtaget på Lægemødet, at lægekredsforeningernes tilskud skal beskæres med 20%, må vi i det mindste kunne få en redegørelse for, hvad pengene så skal bruges til i Lægeforeningens regi. Eller er det sådan, at vi kan se frem til et mindre kontingent i 2008? Hvis ikke, må vi vide, hvad beløbet skal bruges til.

Vi venter spændt på et svar.