Vi er også alle meget godt tilfredse med, at vi har bevaret reguleringsordningen, der sikrer, at vores honorarer stiger i samme takt som lønninger og priser i resten af samfundet. Den har en værdi af ca 100 mio. kr. om året.
Men så slipper enigheden op.
Nej-sigerne synes, økonomien er for dårlig. De siger, overenskomstaftalen indeholder snærende økonomiske bånd, som kvæler udvikling, arbejdslyst og rekruttering i faget.
Vi, der siger ja, synes, at økonomien er acceptabel. Aftalen giver os, i forhold til hvor vi er nu, mulighed for at øge omsætningen med 285 mio. kr. inden afslutningen af overenskomstperioden. Det er det, vi kalder råderummet. Til sammenligning gav den toårige 2011-overenskomst et råderum på 214 mio. kr. Forhandlingsaftalen giver således ikke ubegrænsede, men dog pæne udviklingsmuligheder de næste tre år.
Og så er der den decentrale økonomi på 200 mio/år fra 2015 , som sikrer de nødvendige midler, der skal bruges, når der skal indgåes underliggende aftaler til sundhedsaftalerne.
Nej-sigerne mener, at der ligger flere penge på forhandlingsbordet, og at vi skal tilbage for at hente dem.
Vi ja-sigere, som har været i forhandlingsrummet, mener ikke, der er mere at komme efter - så havde vi selvfølgelig ikke underskrevet aftalen men var blevet siddende.
Nej-sigerne siger, at hvis vi mod forventning ikke får mere ved en forhandling, må vi afvente en bekendtgørelse.
Det har vi ja-sigere svært ved at forstå. Vi mener ikke, det på nogen måde er sikkert, at ministeren vil udstede en bedre bekendtgørelse end den forhandlingsaftale, vi sidder med i hænderne nu. Tværtimod, da bekendtgørelsen ifølge lovbemærkningerne skal lægge sig op ad den nuværende økonomiramme i overgangsåret. Vi er i stor risiko for at miste de ekstra penge til efteruddannelsen, kvalitetsudviklingen og de decentrale midler. Derudover fremgår det også af lovbemærkningerne, at der er risiko for, at reguleringsordningen ikke videreføres.