Samtidig er der et klart politisk ønske om, at almen praksis i højere grad skal præsentere sig som klinikker, der kan byde på det samme med hensyn til blandt andet lægernes faglige kompetencer; hvad personalet kan klare; hvilke undersøgelser klinikken kan tilbyde; hvor fleksible åbningstiderne skal være; hvor tilgængelig klinikkerne er for handikappede; og hvordan klinikkerne indretter sig i forhold til patientsikkerhed. Med andre ord ønsker man en praksissektor, hvor ydelserne og rammerne er ligeså standardiserede, som de tilstræbes at være i hospitalssektoren.
Sådan er det heldigvis ikke endnu, og måske bør politikerne besinde sig en ekstra gang, før man tromler videre over praksissektoren med krav om ensartethed og standardisering af lægeklinikkerne i alle udkroge af landet, fordi man ønsker at have ”styr på lægerne”.
Det nære sundhedsvæsen i Danmark er baseret på et mangeårigt tæt samarbejde mellem det offentlige sundhedsvæsen og mange små privatdrevne lægevirksomheder af forskellig størrelse og beskaffenhed rundt omkring i landet. Klinikkerne er aktuelt indrettet meget forskelligt, hvilket både afspejler den enkelte læges personlighed, faglige kunnen og de demografiske betingelser, der er realiteten i området. Nogle læger arbejder bedst alene, andre trives bedre med flere samarbejdspartnere.
Der er store geografiske forskelle på, hvor let det er for praktiserende læger at henvise til andre specialers ekspertise. I visse yderområder af landet er adgangen til praktiserende speciallæger særdeles begrænset, og der kan være meget langt til nærmeste hospitalsfaciliteter, hvorfor lægerne dér skal kunne udrede og behandle mere syge patienter, end storbylægerne har brug for. Det er derfor oplagt for læger i disse områder at have flere tilgængelige parakliniske undersøgelser og udbyde flere mulige behandlinger i deres klinikker. Denne tilpasning til de lokale forhold tager den enkelte lægeklinik ansvaret for under hensyntagen til, hvad der giver mindst gene for patienterne og størst arbejdstilfredshed for lægerne.
Lægerne har desuden varierende specialkompetencer. Alle praktiserende læger har en grundlæggende basisviden om det meste og er klædt på til at kunne tage sig af den brede vifte af henvendelser, som er en realitet i almen praksis. Men ud over dette har praktiserende læger forskellige specielle nicher, hvor de i særlig grad udmærker sig. Nogle har f.eks. særlig interesse for sportsskader, andre for hjertelidelser og nogle igen for mere avancerede samtaleterapiformer osv. For mange kan disse specialinteresser skifte gennem et arbejdsliv, og de medvirker til at fastholde arbejdsglæden i hverdagen. På grund af det frie lægevalg, vil patienterne i en vis grad vælge læge blandt andet efter lægens specialkompetencer og personlighed.
På grund af den beskrevne diversitet og de enkelte lægers motivation for gøre en ekstra indsats på udvalgte områder, får man udnyttet lægernes potentiale bedst muligt og opnår derfor en nær ved optimal ressourceudnyttelse i praksissektoren, hvilket er en medvirkende årsag til, at praksissektoren er både effektiv og billig i sammenligning med lande, der har en offentligt drevet praksissektor.
Lad os forestille os en situation med krav om en fuldstændig ensartet praksissektor: Hvis alle praktiserende læger blev pålagt at have samme virksomhedsfaciliteter og besidde de samme faglige kompetencer, vil standarden nødvendigvis blive en uambitiøs fællesnævner.