Emnet var fx også temaet for en konference i Forskningsnetværk for Patientsikkerhed og Kvalitet i Sundhedsvæsenet i september 2013, for Center for Kvalitets årlige Kvalitetsdag i november 2013 og for Årsmødet i Dansk Selskab for Kvalitet i Sundhedssektoren i januar 2014.
Jeg følger af indlysende grunde flittigt med i, hvad der bliver sagt og skrevet om målinger af kvalitet rundt omkring, og om kvaliteten af målinger af kvalitet, for den sags skyld.
Der kommer meget godt og klogt frem om emnet, eller dele af det, men sagens kerne kan nogle gange have en tendens til at glide ud af synsfeltet, og overblikket kan blive lidt flimrende.
Så må man læne sig lidt tilbage i stolen og tænke, og derefter læne sig frem og tegne modeller af tingene.
Det sidste er effektivt, uanset om modellerne bliver gode eller ej,, bl.a. fordi man hurtigt opdager, hvis der er noget i ens overvejelser, som ikke hænger sammen.
Sagens kerne
Kvalitet i sundhedsvæsenet, og herunder patientsikkerheden, skal måles på det, der sker i den kliniske frontlinje øverst i systemet, dvs. dér hvor patienterne findes og interagerer med det i kortere eller længere tid (se figuren nedenfor).