Boganmeldelse: Neurologi og neurorehabilitering

Afdelingslæge Christina Rosenlund

9. dec. 2013
REDAKTØRER: Wæhrens EE, Winkel A, Jørgensen HS FORLAG: København: Forlaget Munksgaard, 2013 SIDER: 544. PRIS: 575 kr. ISBN: 978-87-6281-016-7

Redaktørerne Wæhrens, Winkel og Jørgensen har forrettet en ny udgave af en lærebog i neurorehabilitering: Neurologi og neurorehabilitering. Bogens målgruppe er ergo- og fysioterapeutstuderende så vel som uddannede ergo- og fysioterapeuter, som har interesse i og beskæftiger sig med neurorehabilitering. Den kan imidlertid med fordel læses af alle faggrupper, der beskæftiger sig med neurologiske, rehabiliteringskrævende patienter.

Bogen er logisk opbygget i fire dele. Indledningsvist indføres man på elegant vis i neuroanatomi og neurofysiologi. Man har formået at præsentere det relevante inden for det relativt komplekse område og skabe overblik uden at give læseren en fortvivlende mængde uoverskuelig information. Der opnås forudsætning for at forstå de følgende klinisk orienterede kapitler. Del II gennemgår relevante neurologiske sygdomme, uden at det fortaber sig i detaljer, og man kan nøjes med det, der gives her. Del III gennemgår neurorehabilitering som disciplin og giver indblik i samarbejdet mellem de organisatorisk meget forskellige institutioner, der er involveret i behandlingen. I de tre første dele af bogen er man blevet ledt rundt i alle dele af forløbet for en patient under rehabilitering, men den sidste og fjerde del kan under ingen omstændigheder undlades, hvis man er ergo- eller fysioterapeut. Tillader man sig selv at læse dette afsnit, selv om man ikke tilhører denne faggruppe, får man til gengæld et spændende indblik i den teknik og teori, som man benytter sig af i terapien, og dermed chancen for at blive lige lidt klogere.

Samlet set er der tale om en lærebog af høj kvalitet. Velskrevet, gennemtænkt og på et fagligt højt niveau, der er nøje afstemt den faggruppe, som den er tiltænkt. Den fungerer fint som opslagsbog, men kan med stor fordel læses fra ende til anden.

Afdelingslæge Christina Rosenlund

E-mail: christina.rosenlund2@rsyd.dk