Skip to main content

Dansk sundhedskvalitet i modvind

1. reservelæge Johannes Bjerre, Psykiatricenter Vest Esbjerg, Psykiatrisk Afdeling, Esbjerg. E-mail: johannesbjerre@hotmail.com

24. jun. 2011
6 min.

INTERESSEKONFLIKTER: Ingen

D er var engang, hvor kvaliteten af Danmarks Sundhedsvæsen var i verdensklasse, og det kunne måles med en førende middellevetid. I 1960 og 1970 var Danmarks middellevetid den fjerdehøjeste i hele verden [1]. OECD har nu den danske middellevetid i bunden, og en prognose fra WHO placerer Danmarks middellevetid på en 36. plads mellem Cuba og Costa Rica [2, 3]. Danmarks placering i verdensklasse er kommet i modvind - hvad er gået galt? Er der et teknologisk sammenbrud, der sender os ad helvede til?

For at undersøge, hvordan Danmarks sundhedskvalitet igen kan bringes i medvind og verdensklasse, er det nødvendigt med en analyse. Ved at tage udgangspunkt i historier om hjerter, vindmøller og verdensklasse, er det muligt at få resultater, der peger fremad. Hvordan kan vi generobre førertrøjen og holde hjerterne bankende og varme - bare lidt længere?

Don Quixote er beretningen om en ridder, der kæmper for at erobre skønjomfruens hjerte. Historien er verdensklasse og handler også om vindmøller.

I Vestas har de hjertet på rette sted og leverer vindmøller i verdensklasse. Vindmøllernes driftssikkerhed er i verdensklasse, da der arbejdes målrettet med kvalitetssikring [4].

Den definitive kvalitetssikring i Sundhedsvæsnet sker med obduktioner. Kvalitetsmodellen for det danske sundhedsvæsen handler om kvalitet, og med modellen kan Danmark muligvis generobre førerpositionen [5]. Med et hermeneutisk udgangspunkt i historien om Don Quixote laves en sammenlignende analyse af kvalitetsmodellen for det danske sundhedsvæsen og Vestas.

Don Quixote

Don Quixote var forelsket i en skønjomfru og besat af historier om riddere. Eventyret begyndte, da han troede, at han så en flok fæle kæmper. Han overhørte sin væbners advarsel om, at det i virkeligheden var vindmøller. Af hele sit hjerte og til jomfruens ære kastede han sig i kamp på liv og død under kampråbet: »Flygt ikke, kujoner og krapyl, for det er en enlig ridder der angriber jer« [6]. Don Quixote havde viljen og modet til at kæmpe for sin udkårnes hjerte. Hans kamp endte ynkeligt, da han manglede erkendelse af virkeligheden og kæmpede mod vindmøller.

Primære mål for Vestas og Sundhedsvæsnets kvalitetsmodel

Vestas mål er Tripel-15 - et overskud på 15 procent af omsætningen, der skal være EUR 15 mia. kr. i 2015 [4].

Målsætningen for fremtiden er klar med Triple-15, der skal sikre vækst og økonomiske udbytte til aktionærerne.

Sundhedsvæsnets primære formål er at holde patienterne i live, og resultatet måles med den internationale standard»middellevetid«. Kvalitetsmodellen udgør en del af den nationale strategi for kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet, der skal sikre kvalitetsudvikling og kvalitetsforbedring. Modellen vurderer strategisk vigtige ydelser og aktiviteter i sundhedsvæsenet, som over tid forventes at få store positive konsekvenser for såvel patienter som sundhedsprofessionelle. Kvalitetsmodellen indeholder 104 standarder, 457 indikatorer og bruger begrebet »kvalitet« 1.082 gange. Begrebet »middellevetid« er ikke nævnt i modellen. Ordet »levetid« indgår i modellen under apparatur og teknologi med indikatoren: apparaturets forventede levetid [5].

Sekundære mål - Rekruttering og fastholdelse af medarbejdere

Vestas arbejder systematisk på at finde og fastholde de rigtige medarbejdere. I 2009 var de 20.730 medarbejderes gennemsnitlige anciennitet 3,7 år. Uddannelse og fastholdelse af nye og eksisterende medarbejdere er derfor et centralt indsatsområde. Vestas har således udbygget programmerne for lederudvikling og øget fokus på intern rekruttering af fremtidige ledere [4]. Vestas er en stor og kompleks organisation, og i Vestas kommer de bedste resultater, når ledelsen er rekrutteret internt og kender selskabets dynamik og ånd.

Begreberne »rekruttering« og »fastholdelse« indgår ikke i Kvalitetsmodellen [5]. Sundhedsvæsnet er også en stor kompleks organisation, men i modsætning til Vestas rekrutterer Sundhedsvæsnet ofte eksterne ledere fra Danmarks Jurist- og Økonomforbund, DJØF. Bestyrelsesformanden for kvalitetsmodellen Jesper Fisker, den nye direktør for modellen Jesper Gad Christensen, og sundhedsvæsnets øverste chef, minister Bertel Haarder, er alle DJØF'ere [7-9]. Tidligere i sin karriere stod Haarder bag et reduceret optag på medicinstudiet og skabte den nuværende mangel på nøglemedarbejderne - speciallægerne [10].

Arbejdsskader

Vestas' strategi hedder No. 1 in Modern Energy. I overensstemmelse med Vestas' mission, Failure is not an option, er det endegyldige mål at nedbringe antallet af arbejdsulykker til nul. I 2009 var ulykkesfrekvensen pr. en million arbejdstimer 8,1, hvilket var et fald fra 15,6 i 2008. Vestas strategi for at nedbringe antallet af arbejdsskader, hedder: »Fejl er ikke en mulighed«.

Begreberne »arbejdsulykke« og »ulykkesfrekvens« indgår ikke i Kvalitetsmodellen.

Sygefravær

Vestas opgør sygefraværet, der var 4,1 procent i 2005 og faldt til 2,8 procent i 2009. Sygefraværets udvikling opgøres detaljeret for hele Vestas.

Kvalitetsmodellen indeholder en indikator om sygefravær, som ledelsen skal have aktuelle oplysninger om.

Kvalitetssikring

Vestas' kvalitetssikring sker ved implementering af kvalitetsstyringsværktøjet Sigma. Det aktuelle kvalitetsniveau er Sigma 4, hvor 99,38 procent af produkterne er fejlfrie, og der er en konkret målsætning om yderligere forbedring [4, 11].

I Sundhedsvæsnet sker den endegyldige kvalitetssikring med obduktioner. Ifølge Kvalitetsmodellen skal der foreligge information til afdødes pårørende og understøtning af patientens ønsker om obduktion [5]. I en metaanalyse af obduktioner fandt man, at 23 procent af patienterne havde en forkert diagnose. Ni procent af patienterne var udsat for klasse 1-fejl og ville sandsynligvis have overlevet, hvis de havde fået korrekt diagnostik og behandling [2]. Kvalitetsmodellen har ikke en målsætning om, hvor mange der skal obduceres. Der er heller ikke en målsætning om, hvor mange fejldiagnoser der må være blandt de obducerede.

Konklusion

Don Quixote har viljen og modet til at kæmpe for sin udkårnes hjerte, men kæmper en umulig kamp, fordi han mangler fornuften, og han kommer på en odysse af kampe mod vindmøller.

Vestas leverer en indsats i verdensklasse, fordi der kæmpes med mod, fornuft og vilje for, at vindmøllerne gør verden et bedre sted at leve. Vestas' sekundære mål er med til at understøtte selskabets hovedformål. Der er nøje fokus på rekruttering, fastholdelse, sygefravær, arbejdsskader og kvalitetssikring. De sekundære mål bliver opgjort, og der er en klar målsætninger for fremtiden.

Sundhedsvæsnets præstation var engang i verdensklasse, men der er ikke tegn på teknologiske sammenbrud, men derimod manglende vilje og fornuft til at fastholde resultaterne. Modellen bruger ordet »kvalitet« 1.082 gange, men uden at bruge begrebet »middellevetid«, der er nødvendigt for at måle resultatet af indsatsen. Definitiv kvalitetssikring i sundhedsvæsnet sker med obduktione r, men der sætter modellen ingen konkrete mål. Modellen vurderer netop ikke strategisk vigtige ydelser og aktiviteter i sundhedsvæsenet og kan ikke forventes at få store positive konsekvenser for patienterne. Det virker helt urealistisk, at Kvalitetsmodellen kan give medvind, så Danmark igen får en førende middellevetid. Modellen fokuserer på 104 indikatorer og 457 standarder, men ikke på den internationale standard »middellevetid« eller kvalitetssikring med obduktioner. Den nuværende strategi kan derfor resulterer i en odysse af pseudokvalitet og medfører, at fejl bliver begravet.


Referencer

  1. http://www.worldlifeexpectancy.com/history-of-life-expectancy (nov 2010).
  2. http://static.sdu.dk/mediafiles//Files/Om_SDU/Centre/
    c_ist_sundoke/Forskningsdokumenter/publications/precentation/
    0803.pdf (nov 2010).
  3. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_life_expectancy (nov 2010).
  4. Vestas Årsrapport 2009. Randers, Vestas A/S, 2010.
  5. Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet. Den Danske Kvalitetsmodel for sygehuse, version 1. Århus: Stakbogladen A/S, 2009.
  6. Cervantes M. Den sindrige ridder Don Quixote de la Mancha. Spanien, 1605.
  7. http://www.sst.dk/Om%20styrelsen/Maal_og_opgaver/Habilitet/Sundhedsstyrelsens_chefgruppe.aspx (nov 2010).
  8. http://www.ikas.dk/Om-IKAS.aspx (nov 2010).
  9. http://www.sum.dk/Ministeren/Biografi.aspx (nov 2010).
  10. Rasmussen LA, Steenberger A. Minister for forandring. Ugeskr Læger 2010;172:1006-10.
  11. http://npinvestor.dk/nyheder/vestas-sigma-4-er-vores-maal-159981.aspx (nov 2010).
  12. Brian Gallagher, Burton EC, McDonald KM, Goldman L. Changes in rates of autopsy-detected diagnostic errors over time: a systematic review. JAMA 2003;289:2849-56.