Skip to main content

INTERESSEKONFLIKTER: ingen

Antallet af trafikdræbte i 2011 er styrtdykket, og denne glædelige udvikling bringer Danmark op i trafiksikkerhedens i 1. division. I www.livogtrafik.dk ønsker vi, at trafikanterne når levende gennem trafikken, og derfor bifalder vi det gode resultat. Vores demokratisk valgte regering har en vision om, at Danmark skal være blandt de ti lande i verden, hvor man lever længst [1]. Derfor er det netop rationelt at gøre en indsats i forhold til trafikdrab, der er den hyppigste dødsårsag for unge mennesker i Danmark.

Forklaringen på fremgangen i trafiksikkerheden er enkel og forudsagt af G. Nilssons potensmodel. Et lille udsving i middelhastigheden giver en større ændring i antallet af trafikuheld, og en markant ændring i antallet af trafikdrab [2]. Olieprisernes himmelflugt i 2011 har fået danskerne til at lette trykket på speederen, og gennemsnitshastigheden er faldet med 1 km/t [3].

Resultatet er, at flere trafikanter når frem, og færre kommer i himlen. For første gang nogensinde kan regeringen måske leve op til sin egen målsætning om at forbygge trafikdrab, efter at det er gået galt i de første 16 kvartaler i træk [4].

Lige fra begyndelsen var det regeringens mål at gøre noget ved hastigheden på vejene. Hastigheden på udvalgte motorveje blev øget fra 110 km/t til 130 km/t. Fagfolk beregnede, at omkostningen ville være omkring 2-3 yderligere trafikdræbte, og en opfølgning viste en signifikant stigning i antallet af trafikdrab på fem døde [5,6].

En tredjedel af danske trafikdrab sker i spiritusuheld, og siden 1992 har svenskerne brugt et bevisalkometer, der med 2 mio. spiritustest om året forebygger næsten alle spiritusdrab. I 2008 skred justitsministeren til handling og fik lov til at bruge bevisalkometeret i Danmark. Efter to års betænkningstid blev der i 2010 indkøbt udstyr, og de første spritbilister blev sigtet. Endnu er ingen dømt efter bevisalkometeret, fordi der er tvivl om det valgte mærkes troværdighed [4].

Prisstigningen på brændstof og den medfølgende reduktion af hastigheden har givet et fald i antallet af trafikdrab, så Danmark placeres i færdselssikkerhedens 1. division. Vores rate af trafikdrab er desværre stadig 65% højere end Hollands [7]. I www.livogtrafik.dk håber vi, at sikkerheden fortsat forbedres, og at Danmark en dag rykker op til Holland i færdselssikkerhedens Superliga. Jeg mener, at udviklingen understreger Winston Churcills ord: »Demokratiet er den ringeste styreform, bortset fra alle de andre, der er prøvet«.


Referencer

  1. http://www.stm.dk/publikationer/arbprog_10/Danmark%202020_viden_vaekst_velstand_velfaerd_web.pdf (august 2010)
  2. Nilsson G. Hastighetsförandringar och trafiksäkerheteffekter - »Potensmodellen». VTI notat 76. Linköping: Väg- och transportforskningsinstitutet, 2000.
  3. http://jp.dk/indland/trafik/article2513205.ece (august 2010)
  4. http://www.vejdirektoratet.dk/publikationer/VDrap337/index.htm (august 2010)
  5. http://webarkiv.ft.dk/?/Samling/20021/udvbilag/REU/L2_bilag18.htm (august 2010)
  6. http://www.vejsektoren.dk/imageblob/image.asp?objno=648072 (august 2010)
  7. http://jp.dk/indland/trafik/article2436080.ece (august 2010)