Skip to main content

De 6: FMK, en hvid elefant!

Der er god grund til at beskæftige sig seriøst med kritikken af FMK, for den berører ikke bare alle tre søjlers læger, men også hjemmepleje og patientsikkerhed.

Benny Ehrenreich, praktiserende læge på Nørrebro i København, ehrenreich@dadlnet.dk

4. sep. 2015
3 min.

På medicinstudiet skrev jeg afløsningsopgave på en skrivemaskine, og kopierne blev lavet på duplikator. Som yngre læge på hospitalet skrev jeg papirrecepter i hånden, og i min amanuensistid blev eftermiddagen brugt til at faxe medicinbestillinger til apoteket. Irriterende tidskrævende arbejdsgange, der nu er en saga blot. Computeren har givet adgang til tekstbehandling, fælles medicinkort (FMK) og korrespondancemeddelelser.

Moderne it, og især FMK, er imidlertid udskældt. I frustrationernes vold glemmer vi let, hvilket besvær vi ikke længere har. Desværre er det ikke bare nostalgiske besværgelser over fortrængte fortidsminder: Problemerne med FMK kender jeg fra almen praksis og hører fra hospitalskollegerne om deres – ikke mindre – frustrationer. Der er god grund til at beskæftige sig seriøst med FMK-kritikken, for den berører ikke bare alle tre søjlers læger, men også kommunernes hjemmepleje og ikke mindst patientsikkerheden.

Hvis vi læger peger fingre ad hinanden, går det først rigtigt galt. Så lad os stå sammen i kritikken af den hvide elefant og kræve at blive taget med på råd

Vi ved fra tidligere undersøgelser, at det er svært at sikre ret medicinering ved sektorovergange. Men når hospitalernes medicinlister kan erstattes/suppleres med opslag i FMK, må det da være milde vinde, der blæser over sikker medicindosering? Nej desværre. Tror hjemmeplejen, at de ved opslag i FMK er på sikker grund, vil det tværtimod øge risikoen for medicineringsfejl! Og når hjemmeplejen (heldigvis) ofte bliver usikker og søger svar hos egen læge, blæser svaret ikke sjældent i vinden. Praktiserende læger er ikke ene om at ordinere i FMK og kan ikke sanktionere andre lægers ordinationer. For ikke at tale om et uoverskueligt interface.

Er der tid i en travl hverdag, på hospitaler og i almen praksis, indberettes alle utilsigtede hændelser og systemfejl. Det er en pligt. Patientombuddet tager sig af det første, og NSI er ansvarlig for teknikken. Resurser bliver brugt på at forklare, at systemet skam virker godt – det er brugerne, der ikke bruger det rigtigt, får vi at vide. Men når veluddannede læger i stort tal ikke kan finde ud af spidsfindighederne, er der ikke tale om »fejl 40«, men om systemfejl!

Problemerne med FMK kan kun rettes, hvis man centralt indser:

- At vi er for mange kokke om FMK-retten.

- At brugerne skal inddrages direkte, når systemet opgraderes.

- At implementeringen må ske trinvist og først avanceres, når forrige trin fungerer.

Hvis vi læger peger fingre ad hinanden, går det først rigtigt galt. Så lad os stå sammen i kritikken af den hvide elefant og kræve at blive taget med på råd – enten må den aflives eller dresseres til funktioner, der matcher vores behov. Hvis ikke vi brugere er trygge, er patienterne ilde stedt.

Se hele De 6- panelet og læs tidligere indlæg her.