En del af forklaringen kan findes i, at klinisk beslutningstagning kræver både konkrete analytiske værktøjer, evnen til at håndtere tidsbegrænsninger, tværfagligt samarbejde, pårørende, behandlingsretningslinjer samt uvante arbejdsgange. Ingen af disse aspekter bliver man tilstrækkeligt forberedt på i studietiden.
Hvis man betragter, hvordan andre fagprofessioner håndterer denne overgang, kan man skele til piloternes træning. Efter at have tilegnet sig et teoretisk fundament og gennemgået simulationstræning sættes de bag cockpittet under tæt en til en-supervision og trænes intensivt med individuel feedback.
En lignende ændring i medicinsk uddannelse kunne fokusere på en mentorordning mellem ældre medicinstuderende og nyuddannede læger, hvor de studerende får frontlinjeopgaver under streng supervision i stedet for blot at observere.
Desuden bør det være systematisk og strække sig over længere tid – ikke blot få uger, men måneder. Denne model findes faktisk allerede, men skal erhverves gennem studiejob såsom lægevikariater. Her arbejder de medicinstuderende selvstændigt, men med tæt overvågning og supervision af en mere erfaren læge. Dette giver dem konkret klinisk erfaring og træner deres tilgang til patienter og andre faggrupper.