Skip to main content

Der er ikke noget »quick fix«

♠ It-direktør Jan Kold, Region Hovedstaden & Projektchef Ivan Lund Pedersen, Sammenhængende Digital Sundhed i Danmark (SDSD), E-mail: sol@morsingpr.dk

13. feb. 2009
2 min.

Kære Mette Marklund, læge på Amager Hospital.

I Ugeskrift for Læger sidste uge (Ugeskr Læger 2009;171: 352-3) beskriver du meget rammende de konkrete it-udfordringer, der dagligt kæmpes med på landets hospitaler. Du beskriver de lange ventetider med tunge programmer, og du beskriver et sandt kodeordshelvede. Vi forstår godt, at du er træt af at vente.

Lægerne i de fleste regioner på hospitalerne i Danmark bruger dagligt mange forskellige programmer, og hvert program har sit eget log on-system. Alene i Region Hovedstaden bruges der 800 forskellige systemer på hospitalerne. Nogle er over ti år gamle, som GrøntSystem (GS!åben), og andre helt nye. Men vi kan desværre ikke »bare« lave et fælles log on for alle programmerne, da de er bygget op på forskellige måder og er baseret på vidt forskellige teknologier.

Men dermed ikke være sagt, at det ikke er et problem, som vi tager meget alvorligt. Fælles sign in, som det populært kaldes, er højeste prioritet både på regionalt og nationalt plan. I regionen arbejder vi målrettet på at få fælles brugerstyring på de 10-15 mest brugte systemer, hvilket vil komme til at løse en stor del af problemet. Tilsvarende arbejdes der nationalt med sømløs adgang til information på tværs af systemerne i regionerne og andre sundhedsparter.

Alle nye systemer, der indføres, får derudover en fælles log on-platform, så vi i takt med, at gamle systemer udfases og nye køres ind, gradvist vil komme problematikken til livs. Vi har faktisk et ekstremt målrettet fokus på at gøre det lettere for jer, selvom I måske ikke kan mærke det - endnu.

Svaret på alle dine spørgsmål er, at vi arbejder med det - alene i år er der i Region Hovedstaden afsat ca. 110 millioner kroner til at investere i nye systemer. Derudover er der øremærket 65 millioner kroner til at forbedre it-infrastrukturen for at sikre en bedre stabilitet og undgå de mange nedbrud. Tilsvarende er der på nationalt plan afsat midler til forbedring af it-infrastrukturen, og der er søgt om betydelige udvidelser af det nationale budget via regeringens ABT-fond (arbejdskraftbesparende teknologi). Alt dette viser, at sundheds-it-infrastrukturen både regionalt og nationalt er højeste prioritet på sundheds-it-dagsordenen.

Du spørger: Hvorfor samarbejder I ikke? Men det gør vi; det er dette fælles svar også et udtryk for. Der findes desværre ikke noget quick fix, men vi er i fuld gang, og vi lover dig og dine kolleger, at I snart vil kunne mærke forbedringerne - og at det er værd at vente på.